بسیاری از خانم‌ها علاقمند به آرایش محو روزانه بوده و دوست دارند میکاپ آنها حالتی کاملا لایت و طبیعی داشته باشد که البته بخاطر این انتخاب باید به آنها تبریک گفت چرا که اصول استاندارد میکاپ و زیبایی نیز بر همین مبنا یعنی زیبایی طبیعی استوار گشته است. به همین دلیل بر آن شدیم در این مقاله به بررسی چگونگی انجام آرایش محو روزانه در نقاط مختلف چهره پرداخته و همچنین روش صحیح و استاندارد زیرسازی میکاپ را برای چنین سبکی، آموزش دهیم.

آرایش محو روزانه

بررسی مشخصات آرایش محو روزانه

آرایش محو روزانه دارای مشخصاتی است که به طور شاخص آن را از دیگر انواع میکاپ مجزا ساخته و چهره را شاداب تر و جوان تر از هر زمان دیگری نشان می دهد. به عنوان مثال حتی ستارگان سینما نیز به دلیل زیبایی و جذابیت این نوع از میکاپ گرایش بیشتری به آن داشته و معمولا از میکاپ های سنگین و چرب که چین و چروک ها را پر رنگ تر نشان می دهد پرهیز می نمایند. مشخصات یک آرایش محو روزانه به این ترتیب می باشد:

  • بهداشت و سلامت پوست باید نسبت به زیرسازی سنگین و چرب ارجحیت داشته باشد
  • مدل و رنگ آرایش ابروها باید مطابق با فرم و رنگ طبیعی چهره انجام شود
  • به جای خط چشم از قلم سه صفر میکاپ و سایه دودی جهت پر رنگ کردن بن مژه استفاده شود
  • به جای استفاده از ریمل خرده مژه دار از انواع لایت و بلند کننده مژه استفاده شود
  • رژگونه باید بسیار ملایم و محو بوده و از رنگ های تند و براق اجتناب شود
  • رنگ رژلب باید لایت و مات بوده و از رژلب های تند و بسیار براق اجتناب شود

بدین ترتیب چهره حالت طبیعی خود را حفظ کرده و سلامت پوست نیز به خطر نخواهد افتاد. اما برخی از خانم ها دوست دارند برای آرایش محو روزانه خود از تکنیک زیرسازی ملایم نیز استفاده نمایند. آسان طب توجه علاقمندان را به چگونگی انجام این مرحله جلب می نماید.

زیرسازی جهت آرایش محو

آرایش محو روزانه

همانطور که می دانید خانم ها، امروزه در سراسر دنیا از کرم پودرهای چرب پرهیز نموده و گرایش بیشتری به سمت انواع لیکوئیدهای سبک و ملایم دارند. به همین دلیل استفاده از پن استیک های سنگین با پوشانندگی بالا در آرایش محو روزانه توصیه نمی شود. بنابراین خیلی طبیعی است که باید توجه بیشتری نسبت به مراقبت روزانه از پوست داشته و به وسیله انواع ماسک زیبایی پوست و همچنین اسکراب های خانگی به طور مداوم و مرتب نسبت به جوانسازی پوست خود اقدام نمایند. به این ترتیب می توان امیدوار بود که پوست درخشش طبیعی خود را حفظ نموده و به دلیل صافی و یکدست بودن طبیعی نیاز چندانی به کرم پودر یا پنکیک نداشته باشد.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 31 خرداد 1397برچسب:آرایش محو, | 11:39 | نويسنده : Bahar |

پریودنتیت یا التهاب لثه یک عفونت شایع است که باعث آسیب به بافت نرم و استخوان لثه می‌گردد. اگر این عفونت درمان نشود استخوان اطراف دندان‌ها به آرامی و به تدریج از بین می‌روند. نام پریودنتیت به معنای التهاب اطراف دندان بوده که در آن میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها به سطح دندان و اطراف آن می‌چسبند و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌نمایند. پریودنتیت در صورت عدم درمان بسیار پیشرفته و جدی شده و در نهایت منجر به از دست رفتن دندان می‌گردد، این مسئله ممکن است خطر سکته مغزی، حمله قلبی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. پلاک باکتریایی که بر روی سطح دندان‌ها ایجاد می‌شود، شایع‌ترین علت بیماری پریودنتال محسوب می‌گردد. توجه داشته باشید که پریودنتیت در اکثر موارد از طریق بهداشت دندان قابل پیشگیری خواهد بود.

پریودنتیت

بررسی راه‌های درمانی پریودنتیت

هدف اصلی درمان، پاک کردن باکتری از اطراف دندان‌ها و جلوگیری از تخریب بیشتر استخوان‌ها و بافت‌ها می‌باشد.

√ مورد اول؛ بهداشت دهان و دندان

برای جلوگیری از عفونت، بهداشت دهان و دندان را هر روز انجام دهید حتی اگر دندان‌ها و لثه‌ها سالم باشند. انجام مراقبت‌های دندانپزشکی شامل مسواک زدن (حداقل دو بار در روز) امری ضروری است و اگر میان دندان‌ها به اندازه کافی فاصله وجود داشته باشد، استفاده از یک برس دندان توصیه می‌شود. در نظر داشته باشید که برای بیماران مبتلا به آرتریت و سایر بیماری‌های مرتبط با مشکلات جسمی، استفاده از مسواک برقی برای تمیز کردن دندان‌ها بهتر است. همانطور که گفته شد پریودنتیت یک بیماری التهابی مزمن و طولانی‌مدت است بنابراین در صورتی که بهداشت دهان و دندان خوب حفظ نشود، برگشت‌پذیر خواهد بود.

√ مورد دوم؛ پاکسازی پلاک و باکتری‌ها

برای بازگرداندن سلامت پریودنتال، پلاک و باکتری‌ها را از روی دندان پاک کنید. این کار توسط متخصص و با استفاده از دست یا دستگاه اولتراسونیک انجام می‌گیرد. باکتری‌ها می‌توانند در نواحی سخت دندان قرار بگیرند و خطر ابتلا به بیماری لثه را به میزان زیادی افزایش دهند. انجام پاکسازی پلاک و باکتری‌ها از روی دندان بسته به مقدار تجمع یافته آن‌ها متفاوت می‌باشد اما به طور معمول دو بار در سال توصیه می‌شود.

√ مورد سوم؛ استفاده از داروها

  • دهانشویه ضدمیکروبی مانند کلرهگزیدین، به منظور کنترل باکتری‌ها هنگام درمان بیماری‌های دهانی و پس از جراحی استفاده می‌گردد.
  • مواد آنتی سپتیک، آنتی سپتیک‌ها مواد ضدمیکروبی هستند که به منظور کاهش احتمال عفونت استفاده می‌گردند.
  • ژل آنتی بیوتیک، این ژل برای بیماری لثه در افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و توسط پزشک بین دندان و لثه اعمال می‌گردد.
  • کاهنده آنزیم، برخی از آنزیم‌ها بافت لثه دندان را از بین می‌برند، اما این دارو می‌تواند واکنش آنزیمی بدن را به تاخیر بیاندازد. این دارو به صورت یک قرص خوراکی مورد مصرف قرار می‌گیرد.
  • آنتی بیوتیک‌های خوراکی، این آنتی بیوتیک‌ها به صورت کپسول یا قرص خوراکی مصرف می‌گردند و برای درمان عفونت پریودنتال حاد یا موضعی به کار می‌روند.

بررسی پریودنتیت پیشرفته

پریودنتیت

اگر درمان‌های فوق موثر نباشند ممکن است جراحی لازم باشد که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

♦ جراحی فلپ: نوعی جراحی لثه است که در آن لثه‌ها از دندان جدا شده و به طور موقت به عقب برگردانده می‌شوند. این کار به دندانپزشک این امکان را می‌دهد که به ریشه دندان و استخوان دسترسی پیدا کنند. پس از انجام جراحی فلپ، لثه‌ها می‌توانند جراحی شوند و کاملا محکم در اطراف دندان قرار بگیرند.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 31 خرداد 1397برچسب:پریودنتیت, | 11:35 | نويسنده : Bahar |

پروستات غده‌ای است شبیه به بیضه در داخل بدن که وجه تمایز نوزاد دختر از پسر است. این غده که بین مثانه و مجرای ادرار قرار گرفته است تا سن 40 سالگی رشد خاصی ندارد و اندازه آن تقریبا کوچک تر از یک گردو است. پس از سن بلوغ معمولا افزایش قد در پسرها مشاهده نمی‌شود اما در این دوران هنوز دو غده وجود دارد که به هورمون مردانه یا تستسترون پاسخ می‌دهند که یکی از آن‌ها پروستات است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بیماری های پروستات و علل بروز آن‌ها بپردازیم.

بیماری های پروستات

وظیفه پروستات و بیماری های پروستات

وظیفه پروستات کمک به زایایی افراد است یعنی پس از آن که بیضه تولید اسپرم یا منی را انجام می دهد، غده پروستات در تغییر PH و حجم این ماده تاثیرگذار است و به آن شرایط متعادلی می دهد. همانطور که گفته شد پروستات بعد از سن 40 سالگی در همه مردها شروع به افزایش می کند ولی سرطان پروستات در سنین بین 40 تا 50 سال در دنیا خیلی کم گزارش شده است.

بزرگ شدن پروستات و آلوده شدن آن به میکروب های مختلف می تواند برای افراد مشکلات پروستاتیک ایجاد کند، علائم بیماری های پروستات پس از سن 50 سالگی در افراد شروع می شوند.

پروستات ممکن است در اثر عواملی که مهمترین آن ها ارث است دچار سرطان شود. از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری می توان به مصرف یک سری مواد خاص مثل سیگار و الکل، یا سرو کار داشتن با سمومی مثل کادمیوم و سرب اشاره کرد. پزشکان معتقدند که ارتباط جنسی سالم در حریم خانواده می تواند از سرطان پروستات جلوگیری کند اما اگر این ارتباطات خارج از قائده باشد و سبب ایجاد بیماری های مقاربتی شود به خودی خود می تواند علت ایجاد سرطان پروستات باشد.

 افزایش سن یکی از عواملی است که می تواند منجر به سرطان پروستات شود. به همین دلیل به افرادی که بالای سن 50 سال هستند توصیه می شود با مراجعه به مراکز پزشکی و انجام آزمایش ها از عدم ابتلا به سرطان پروستات مطمئن شوند.

سرطان پروستات چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیماری های پروستات

بهترین نوع آزمایش برای بررسی پروستات آزمایش از طریق مقعد است زیرا پروستات به راحتی از طریق مقعد قابل لمس است و اگر تغییراتی داشته باشد، پزشک متوجه می شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 31 خرداد 1397برچسب:بیماری های پروستات, | 11:30 | نويسنده : Bahar |

چشم انسان دارای یک عدسی است که درست در پشت قسمت رنگی چشم قرار دارد و تمرکز آن بر روی پرده شبکیه است. اگر چشم انسان را به یک دوربین عکاسی تشبیه کنیم، عدسی چشم مانند لنز دوربین عکاسی و پرده شبکیه را می‌توانیم به فیلم عکاسی تشبیه کنیم، وظیفه عدسی چشم تمرکز نور روی شبکیه و تشکیل تصویر است. اگر این عدسی دچار کدورت شود به آن آب مروارید می‌گویند. آب مروارید دارای علل مختلفی است و وقتی فرد به آب مروارید دچار می‌شود علائم مختلفی را نشان می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی علائم آب مروارید و سنین عمده بروز این بیماری صحبت کنیم.

علائم آب مروارید

علائم آب مروارید چیست؟

  • شایعترین علامت آب مروارید، تاری دید است، که باعث اختلال در بینایی فرد می شود. فرد احساس می کند که از پشت یک شیشه مه گرفته به دنیا نگاه می کند و به خصوص اشیاء دور را تار می بیند.
  • اشتباه در تشخیص رنگ نور اشیا نیز یکی از علائم آب مروارید است. فرد تصور می کند که اشیا کم رنگ تر هستند و در مراحل پیشرفته تر، فرد همه اشیا را قهوه ای می بیند.
  • اختلال در تشخیص چهره افراد یکی از علائم آب مروارید است به طوری که فرد باید از نزدیک چهره بستگان را تشخیص دهد.
  • اختلال در رانندگی به خصوص در شب ها که فرد هاله ای دور لامپ های ماشین و لامپ های کنار خیابان ها می بیند. اختلال در مطالعه و تغییر مکرر نمره عینک نیز دو تا از علائم آب مروارید می باشد.

علائم آب مروارید

آب مروارید اغلب در چه سنی بروز پیدا می کند؟

به گزارش مجله پزشکی آسان طب به طور کلی آب مروارید شایع ترین عامل تاری دید و اختلال بینایی در افراد بالای چهل سال است. آب مروارید می تواند در هر سنی بروز کند، حتی نوزاد می تواند با آب مروارید به دنیا بیاید، اگر نوزادی در سن جنینی دچار عفونت های مادرزادی یا اختلالات ژنتیکی باشد با آب مروارید به دنیا می آید. اما این بیماری در افراد مسن دیده می شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 31 خرداد 1397برچسب:علائم آب مروارید, | 11:26 | نويسنده : Bahar |

یکی از روش‌هایی که پزشک می‌تواند توسط آن درون ریه و مسیر آن را مورد بررسی قرار دهد برونکوسکوپی نام دارد. در طول انجام این کار پزشک یک لوله بسیار نازک حاوی نور و دوربین را از طریق بینی و یا دهان وارد ریه کرده و به وجود عفونت، تومور و یا سایر بیماری‌ها پی خواهد برد. برونکوسکوپی یک روش نسبتا سریع و بدون درد به حساب آمده و برای کسانی که تمایل دارند سریعا بهبود پیدا کنند بسیار مناسب است. در این مقاله سعی خواهیم کرد روش انجامبرونکوسکوپی و فواید و عوارض آن را مورد بررسی قرار دهیم.

برونکوسکوپی

معرفی اهداف استفاده از برونکوسکوپی

همانطور که گفته شد برونکوسکوپی برای تشخیص دلایل مشکلات تنفسی و ریوی همانند تومور، عفونت و خونریزی استفاده می‌گردد، البته در طول انجام این روش امکان جدا کردن یک نمونه کوچک از بافت برای انجام آزمایش نیز محتمل می‌باشد. برخی از مواردی که پزشک به بیمار انجام برونکوسکوپی را توصیه می‌کند در این قسمت آورده شده است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • بررسی کامل و دقیق ریه به منظور وجود احتمالی تومور و یا عفونت
  • تعیین کردن دلیل سرفه خونی در یک فرد
  • پیدا کردن دلایل سرفه‌های مزمن
  • کشف دلایل کوتاهی نفس
  • جست و جو و یافتن انسداد راه‌های هوایی
  • پس از پیوند ریه برای جلوگیری و یا بررسی احتمال ایجاد برخی مشکلات
  • ارزیابی میزان آسیب ناشی از استنشاق گازهای سمی و شیمیایی

پزشکان در برخی موارد خاص هم از برونکوسکوپی استفاده می‌کنند، از جمله:

  • از بین بردن مایع، شاخه‌های مخاطی یا موانع خارجی موجود در راه‌های هوایی
  • گسترش راه‌های هوایی مسدود شده
  • درمان سرطان
  • تخلیه آبسه

زمان لازم برای بازیابی سلامتی

برونکوسکوپی

برونکوسکوپی یک روش نسبتا سریع و بدون درد می‌باشد بدین ترتیب که پس از انجام کار بیمار باید برای چند ساعت در مرکز درمانی به استراحت بپردازد تا اثر داروها از بین برود. در نظر داشته باشید که اختلال در فشار خون و تنفس جزو عوارض احتمالی برونکوسکوپی محسوب می‌شوند، در ضمن نکاتی در رابطه با این عمل وجود دارد که لازم است در جریان آن‌ها قرار بگیرید، به عنوان مثال توانایی سرفه کردن باید ظرف مدت 2 ساعت بازگردد و پس از آن امکان خوردن و آشامیدن وجود خواهد داشت، دقت کنید که پس از مصرف آرام‌بخش باید 24 ساعت از کارهایی که نیازمند هوشیاری صد درصدی هستند همانند رانندگی پرهیز کنید و بعد از گذشت 24 ساعت و رفع کامل اثرات داروها می‌توانید زندگی عادی خود را از سر بگیرید، توجه داشته باشید که احساس گلو درد و یا خفگی طی چند روز بعد از برونکوسکوپی امری طبیعی محسوب می‌شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 31 خرداد 1397برچسب:برونکوسکوپی, | 11:23 | نويسنده : Bahar |

پیری شبکیه، بیماری بسیار شایعی است که یکی از مهمترین علل افت دید یا به نحوی کوری در افراد مسن است. بیماری پیری شبکیه هم مانند آب مروارید ناشی از سن است، در واقع سلول‌های شبکیه به مرور فرسوده و تخریب می‌شوند و این تخریب به مرور باعث افت و کاهش دید شده و در موارد شدیدتر واقعا زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  پیری شبکیه چشم نوعی بیماری است که شاید کمتر اسم آن به گوشتان رسیده باشد به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا درباره بیماری پیری شبکیه چشم صحبت کنیم.

 پیری شبکیه

انواع و علت بیماری پیری شبکیه چشم

یکی از مهمترین علل این بیماری سن است، پیری شبکیه بیشتر در افراد بالای شصت سال بروز پیدا می کند. بیمار احساس می کند که کیفیت دید خوبی ندارد و افت دید دارد. به گزارش آسان طب بیماری پیری شبکیه چشم به 2 دسته تقسیم می شود، نوع خشک و نوع مرطوب. در نوع خشک، چیزی که بیمار احساس می کند و به آن علت به پزشک متخصص مراجعه می کند افت دید است، معمولا افت دید تدریجی است و به مرور کاهش دید در بیماران بیشتر می شود. در عللی که برای این نوع پیری شبکیه چشم مطرح می کنند، مسائل سن، ژنتیک و تغذیه مطرح هستند. رژیم غذایی سالم و کم چرب می تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد، پیری شبکیه چشم، از نوع خشک معمولا در افرادی اتفاق می افتد که ناراحتی قلبی هم دارند. استفاده از میوه های رنگی و آنتی اکسیدان دار نیز در پیشگیری از این نوع پیری شبکیه چشم موثر است. بنابراین برگزیدن یک سبک زندگی مناسب اصلی ترین مسئله برای به تاخیر انداختن و پیشگیری از این بیماری است.

پیری شبکیه

درمان بیماری پیری شبکیه چشم چگونه است؟

در گذشته برای درمان این بیماری از روش های لیزری استفاده می کردند که به علت نگرفتن جواب درست و خوب، امروزه از تزریق ها و دارو ها برای درمان این بیماری استفاده می شود. این نوع روش های درمانی توانسته اند تا حد زیادی روند بیماری را کند کنند و به شکل قابل توجهی بینایی را به بیماران بازگردانند.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1397برچسب:پیری شبکیه, | 10:43 | نويسنده : Bahar |

بهترین و مدرن‌ترین شیوه برای میکاپ عروس استفاده از تکنیک گریم زیبایی جهت آرایش محو عروس بوده که قادر است صورت خانم جوانی را که به بزرگترین جشن زندگی خود قدم می‌گذارد تبدیل به ستاره‌ای درخشان سازد. در این شیوه با تکیه بر تکنیک‌های سنگین و پیچیده گریم زیبایی عروس به حجم سازی پرداخته و زیبایی طبیعی چهره را برجسته‌تر و مشهودتر می‌نمایاند. در این مقاله به بررسی این تکنیک‌ها پرداخته و تمامی مراحل را به اختصار شرح خواهیم داد.

آرایش محو عروس

آرایش محو عروس چگونه انجام می‌شود؟

آرایش محو عروس دارای چند مرحله اصلی می باشد که در اینجا به صورت مرحله به مرحله شرح خواهیم داد. آسان طب توجه شما را به این مراحل جلب می نماید:

  • ماساژ صورت به وسیله روغن مخصوص ماساژ یا روغن نارگیل طبیعی با حرکت های افقی یا عمودی به سمت بالا
  • رطوبت رسانی به وسیله کرم مرطوب کننده عالی و استاندارد که خشکی پوست را به طور کامل برطرف نماید
  • یک لایه لیکوئید هم رنگ با رنگ طبیعی پوست شخص
  • لایه ای نسبتا ضخیم از پن استیک هم رنگ با رنگ طبیعی پوست شخص
  • در صورت وجود لکه های قرمز یا قهوه ای، ماه گرفتگی و... لازم است به وسیله انواع کانسیلرهای گریم کاور شوند
  • انجام تمامی مراحل گریم زیبایی اعم از گریم گونه، گریم بینی ، گریم لب ها، گریم چانه و فک و...
  • استفاده از پودر فیکس بدون رنگ و مکث حداقل 10 دقیقه
  • زدودن بقایای پودر فیکس با قلم کنترلر
  • شروع مرحله گریم چشم ها
  • استفاده از خط چشم پودری
  • استفاده از ریمل و مژه مصنوعی یک تکه یا سه شاخه
  • استفاده از رژگونه سبک و ملایم
  • استفاده از برق لب یا رژ لب مات

زیرسازی در آرایش محو عروس

آرایش محو عروس

پس از انجام ماساژ اولیه و رطوبت رسانی لازم است از یک رنگ لیکوئید شبیه به پوست شخص استفاده کنیم. بهتر است این مرحله را به وسیله یک پد استاندارد و خوش دست انجام دهیم تا تمامی قسمت های صورت از جمله پلک ها و لب ها نیز کاملا پوشیده و کاور شوند. سپس به وسیله پن استیک هم رنگ باید یک مرتبه دیگر تمامی نواحی را کاور کنیم. در مرحله بعد لازم است گریم زیبایی طبق اصول استاندارد خود که دارای 5 مرحله اصلی می باشد انجام شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1397برچسب:آرایش محو عروس, | 10:40 | نويسنده : Bahar |

پروتئین واکنشی C ماده‌ای بوده که کبد انسان در پاسخ به التهاب‌های موجود از خود نشان می‌دهد، بدیهی است که برای اندازه‌گیری میزان این پروتئین باید آزمایش مخصوصی صورت گیرد، آزمایش مربوطه نوعی نمونه‌گیری از خون بوده و طی آن می‌توان به تشخیص بیماری‌های حاد و مزمن ایجادکننده التهاب پرداخت، در ادامه بیشتر پروتئین واکنشی C را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

پروتئین واکنشی C

اطلاعاتی در رابطه با پروتئین واکنشی C

روشن است که طیف وسیعی از شرایط التهابی می‌توانند موجب تغییر در میزان پروتئین واکنشی C گردند، برخی از این عوامل و شرایط در این قسمت آورده شده است که به آن‌ها می‌پردازیم:

  • شرایط خود ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید، لوپوس و انواع خاصی از بیماری‌های التهابی روده همانند کرون و کولیت اولسراتیو
  • پریکاردیت که بیانگر التهاب و تورم غشای دور قلب می‌باشد
  • عفونت
  • آسیب برخی بافت‌ها
  • سرطان
  • چاقی

در صورتی که پس از انجام آزمایش، پروتئین واکنشی C در خون بیش از 350 میلی‌گرم در لیتر باشد تقریبا می‌توان گفت که نشان‌دهنده شرایط پزشکی و یا بیماری می‌باشد. شایع‌ترین علت ایجاد این مشکل را می‌توان عفونت دانست اما باید عنوان کرد که بیماری اتوایمیون ضعیف و حتی آسیب‌دیدگی بافت هم می‌تواند منجر به افزایش سطوح CRP گردد.

معرفی آزمایش پروتئین واکنشی C

پیش از انجام هر آزمایش خون برای فرد سوال پیش می‌آید که آیا نباید ماده غذایی و یا نوشیدنی مصرف کرد، باید گفت که بر اساس اطلاعات موجود هیچ نیازی به انجام این کار نیست اما اگر قصد دارید آزمایش خون شما موارد مختلفی را نشان دهد باید چیزی در حدود 9 الی 12 ساعت از مصرف هرگونه ماده غذایی و یا نوشیدنی اجتناب کنید. در رابطه با پروتئین واکنشی C دو نوع آزمایش وجود دارد که مورد اول hs-CRP و مورد دوم CRP نام دارد. در مورد اول، آزمایش انجام شده سطوح پایین‌تر (نیم تا 10 میلی‌گرم در لیتر) را در خون تشخیص می‌دهند و در مورد دوم بیشتر تمرکز بر روی سطوح بالاتر (10 تا 1000 میلی‌گرم در لیتر) معطوف می‌گردد. پزشکان از آزمایش نوع اول برای ارزیابی خطر ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی استفاده می‌کنند. برخی از شرایط پزشکی که امکان دارد موجب افزایش سطح پروتئین واکنشی C شوند عبارتند از:

  • سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)
  • آترواسکلروز
  • بیماری دیابت
  • کم تحرکی

انجام آزمایش و گرفتن نمونه تنها نیازمند چند دقیقه زمان بوده و قطعا بدون دردسر انجام خواهد شد پس جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

پروتئین واکنشی C

در صورتی که افراد سطوح بالاتری از پروتئین واکنشی C داشته باشند احتمالا دارای عفونت حاد باکتریایی خواهند بود، علائم این عفونت عبارتند از:

  • تب شدید
  • تند بودن ضربان قلب
  • عرق کردن‌های غیر قابل کنترل و لرز بدن
  • استفراغ و یا اسهال مداوم
  • دشواری در تنفس

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1397برچسب:پروتئین واکنشی C, | 10:34 | نويسنده : Bahar |

ماسک جوانسازی پوست در انواع مختلف وجود دارد که می‌تواند روند پیری پوست را به تعویق انداخته و برای مدتی طولانی پوست ما را لطیف و جوان نگاه دارد. استفاده از میوه‌های فصل یا مواد طبیعی مانند شیر در این ماسک‌های جوان‌کننده می‌تواند به طور طبیعی به ویتامینه کردن پوست ما پرداخته و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ نماید. این مقاله اختصاص به بررسی انواع مختلف و معروف ماسک جوانسازی پوست داشته که به وسیله مواد طبیعی موجود در آشپزخانه تهیه می‌شود. بنابراین تهیه آن ساده و آسان بوده و استفاده از آنها نیز زمان چندانی از ما نخواهد گرفت.

ماسک جوانسازی

بررسی خواص ماسک جوانسازی پوست

قبل از بررسی خواص ماسک جوانسازی پوست باید به بررسی مشخصات یک پوست جوان پرداخت. آسان طب توجه شما را به ادامه مقاله که ارزیابی یک پوست جوان و شاداب است جلب می نماید.

  • پوست جوان خاصیت ارتجاعی عالی دارد
  • پوست جوان فاقد لکه های مختلف اعم از کک و مک یا لکه های قرمز رنگ می باشد
  • پوست جوان رطوبت و چربی مناسب و استانداردی دارد
  • پوست جوان روشن و شفاف بوده و به طور طبیعی درخشان است
  • پوست جوان فاقد چین و چروک بوده و کاملا صاف و یکدست می باشد
  • پوست جوان فاقد علائم افتادگی در عضلات خود می باشد

با توجه به بر شمردن این مشخصات می توان این طور نتیجه گیری نمود که یک ماسک جوانسازی پوست باید بتواند خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ نموده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری نماید. همچنین رطوبت و چربی مورد نیاز را برای پوست تامین نماید. از به وجود آمدن لکه های پوستی جلوگیری نموده و در شفافیت و درخشندگی پوست تاثیری عالی بگذارد. همچنین عضلات پوست صورت را تقویت نموده و به عنوان یک لیفت کننده بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

ماسک جوانسازی و مقابله با چین و چروک

ماسک جوانسازی

یکی از بهترین انواع ماسک جوانسازی استفاده از عصاره رازیانه است که در مقابله و از بین بردن چین و چروک ها نقشی پر رنگ و موثر را ایفا می نماید. تنها کافیست 4 قاشق از گیاه خشک شده رازیانه را با 2 پیمانه آب دم کرده و پس از خنک شدن از صافی عبور دهید. سپس صورت خود را با این محلول شستشو داده و 20 دقیقه مکث نمائید. پس از مدت زمان مذکور صورت را آبکشی نموده و از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1397برچسب:ماسک جوانسازی, | 10:30 | نويسنده : Bahar |

یکی از مهمترین لاین‌های زیبایی در سالن‌های مدرن، انواع روش‌های آرایش مو بوده که باید توسط متخصصین این رشته که دانشی کامل نسبت به شناخت انواع مو دارند، انجام شود. سبک‌های مختلفی در لاین آرایش مو وجود دارد که یک کارشناس زیبایی باید با توجه به نوع موهای متقاضی و همچنین رعایت خواسته و سلیقه او به بهترین شکل ممکن انجام دهد. در این مقاله به بررسی انواع این روش‌ها پرداخته و شرحی مختصر درباره چگونگی انجام آن خواهیم داد.

آرایش مو

بررسی انواع سبک‌ها در آرایش مو

سبک های مختلفی در آرایش مو وجود دارد که تسلط به هر یک از این شیوه ها، موفقیت یک کارشناس آرایش مو را تضمین خواهد نمود. معروف ترین سبک های آرایش مو معمولا شامل:

1. سبک عربی

که از روش های متداول در آرایش موهای عروس بوده و با استفاده از انواع پروتز مو یا تکنیک های پوش دادن به موها انجام خواهد گرفت. تسلط به روش صحیح پوش دادن به مو و استفاده از اسپری های فیکساتور قوی باعث ماندگاری و دوام طولانی مدت این شیوه از آرایش مو خواهد شد.

2. سبک اروپایی

که با تکیه بر روش های کلاسیک انجام شده و شامل شینیون هایی ساده مانند انواع مدل های پرنسسی و... می باشد. وجود انواع بافت های زیبا در سبک های اروپایی می تواند آرایش مو را تا حد نهایت زیبا و جذاب سازد.

3. سبک کلاسیک

که با تکیه بر اصول میزانپلی مو انجام شده و تا حد ممکن از حرارت مستقیم سشوار یا اتوی مو پرهیز می نماید. به همین دلیل این شیوه از آرایش مو هیچگونه صدمه ای به موهای افراد وارد نخواهد کرد.

آرایش مو به روش‌های مدرن

آرایش مو

آرایش مو به روش های مدرن و با استفاده از جدیدترین مواد فرم دهنده و دستگاه های حالت دهنده انجام می شود. این دستگاه ها می توانند در مدت زمانی بسیار کوتاه موهای شخص را دارای حلقه ها یا فرهای زیبا کرده و یا موهای کاملا وز یا فرفری افراد را صاف و لخت نماید. استفاده از انواع فرم دهنده مانند موس، ژل، چسب مو، فیکساتور و... می تواند موها را کاملا فرم پذیر نموده و دوام کار را طولانی تر نماید.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 28 خرداد 1397برچسب:آرایش مو, | 10:26 | نويسنده : Bahar |

کلونوس نوعی بیماری عصبی بوده و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های عصبی مربوط به کنترل عضلات دچار آسیب‌دیدگی شوند. این آسیب‌ها می‌توانند موجب انقباض عضلانی ناخواسته یا اسپاسم شوند. در این مقاله به بررسی و معرفی کلونوسبه همراه عواملی که در ایجاد آن دخالت دارند خواهیم پرداخت، در حقیقت این مشکل اگر مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند تبعات زیادی را برای افراد مبتلا به همراه داشته باشد.

کلونوس

علت‌های ایجاد مشکل عصبی کلونوس

با اینکه محققان هنوز علت دقیق مشکل عصبی کلونوس را نمی‌دانند اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن عبور از عصب آسیب‌دیده درون مغز می‌باشد. تعدادی از بیماری‌های مزمن با کلونوس همراه هستند و نیاز به درمان تخصصی دارند. برخی از شرایط مرتبط با کلونوس در زیر آورده شده است که به آن‌ها خواهیم پرداخت:

√ مولتیپل اسکلروز: یک اختلال خود ایمنی بوده که به محافظ‌های اطراف اعصاب حمله کرده و عملکرد سیگنال‌های عصبیدر مغز را مختل می‌سازد.

√ سکته مغزی: این مشکل به دلیل لخته شدن خون رخ می‌دهد. در صورتیکه سکته مغزی به بخشی از مغز که حرکت را کنترل می‌کند آسیب وارد نماید، سکته مغزی با کلونوس همراه خواهد بود.

√ عفونت: برخی از عفونت‌ها همانند مننژیت یا انسفالیت اگر شدید باشند می‌توانند به مغز یا عصب‌های مغز آسیب برسانند، لازم به ذکر است که برخی آسیب‌ها همانند سرماخوردگی‌های شدید می‌توانند به عصب‌های مغز و یا نخاع آسیب برساند.

√ سندرم سروتونین: این سندرم یک واکنش بالقوه خطرناک بوده که در صورت ایجاد بیش از حد سروتین در بدن ایجاد می‌گردد، این افزایش می‌تواند به دلیل مصرف دوزهای بالای دارو و یا مخلوط کردن داروهای خاص پزشکی شکل گیرد. بد نیست بدانید که تومورهای مغزی سبب می‌شوند که کلونوس ایجاد گردد. علت‌های دیگری در رابطه با ایجاد این مشکل وجود دارند که توانایی دخیل شدن در سلول‌های مغزی را شامل می‌شوند، از جمله:

  • فلج مغزی
  • بیماری لژیونر
  • آسیب‌های ناشی از مغز
  • پاراپارزی اسپاستیک ارثی
  • نارسایی کلیه یا کبد
  • مصرف مواد مخدر همچون ترامادول

آزمایش‌های مربوط به کلونوس

کلونوس

پزشکان برای تشخیص کلونوس ابتدا آسیب‌ها را مورد بررسی قرار داده و حتما انقباض عضلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت، زیرا سرعت این انقباض می‌تواند برای پزشک دارای اهمیت بالایی باشد، در ادامه پزشکان برای به کارگیری یک سری آزمایش‌های خاص از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) جهت بررسی آسیب به سلول‌ها یا عصب‌ها استفاده بهره می‌برند.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 24 خرداد 1397برچسب:کلونوس, | 16:37 | نويسنده : Bahar |

در طول دوران زندگی حالت تهوع ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد و باعث ناراحتی قابل توجهی در آن‌ها شود، اما برخی از درمان‌های طبیعی مانند روغن‌های ضروری می‌توانند برای برطرف‌سازی حالت تهوع بسیار کمک‌کننده باشند. روغن‌های ضروری در حقیقت از گیاهان گرفته می‌شوند و استخراج و تقطیر روغن‌ها یک نوع بسیار متمرکز از گیاه را ایجاد می‌کند. این اسانس‌ها به دلیل قوی بودن اغلب با روغن‌های حامل رقیق شده و سپس مصرف می‌گردند. لازم است بدانید تحقیقات انجام شده مبنی بر اثربخشی روغن‌های ضروری برای درمان حالت تهوع هنوز کامل نشده است اما مسلما دارای یکسری مزایا می‌باشند.

درمان حالت تهوع

5 روغن ضروری برای درمان حالت تهوع

پنج روغن ضروری وجود دارد که ممکن است برای بهبود افراد مبتلا به حالت تهوع مفید باشد که در این قسمت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

روغن زنجبیل

بسیاری افراد از روغن زنجبیل برای تسکین مسائل مربوط به گوارش استفاده می‌کنند که حالت تهوع یکی از رایج‌ترین انواع آن است. طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2012 مشخص شد که روغن زنجبیل موجب کاهش شدت تهوع می‌گردد، همچنین مطالعات اخیر در سال 2017 بیانگر این بود که روغن زنجبیل به کاهش تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی شکم کمک بسزایی خواهد کرد.

روغن نعناع

نعناع و چای آن ممکن است به درمان علائم سرماخوردگی و شرایطی مانند حالت تهوع کمک کنند اما روغن نعناع به درمان حالت تهوع کمک بیشتری خواهد کرد. نتایج تحقیقات یک مطالعه‌ در سال 2004 حاکی از آن بود که مصرف روغن نعناع در کاهش حالت تهوع پس از عمل جراحی موثر است، همچنین در سال 2012 خبری مبنی بر اثربخشی روغن نعناع در کاهش علائم تهوع  منتشر شد که البته محققان اذعان دارند که برای صحت این موضوع هنوز اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری مورد نیاز است.

روغن لیمو

درمان حالت تهوع

روغن لیمو برای سلامت پوست بسیار مفید است و برخی معتقدند که به هضم غذا کمک خواهد کرد. این روغن همچنین می‌تواند برای درمان حالت تهوع نیز موثر واقع شود به ویژه اگر یک ناراحتی گوارشی مسبب این وضعیت باشد. مطالعه‌ای در سال 2014 نشان داد زنان بارداری که از روغن لیمو مصرف می‌کردند کمتر در معرض ابتلا به تهوع و استفراغ قرار می‌گرفتند.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 24 خرداد 1397برچسب:درمان حالت تهوع, | 16:28 | نويسنده : Bahar |

میزانپلی مو یکی از قدیمی‌ترین اصطلاحات آرایشی به شمار آمده و تمامی آرایشگران حرفه‌ای و با تجربه با این شیوه فرم دادن به موها آشنا می‌باشند. در واقع میزانپلی مو ها یکی از روش‌های بدون ضرر برای موها بوده و آرایشگران بدون آسیب رساندن به مو، توسط انواع مواد یا دستگاه‌های حرارتی می‌توانند موهای افراد را به بهترین شیوه ممکن فرم داده و آرایش دهند. با توجه به اینکه این روزها نیز، روش‌های بدون ضرر و زیان مورد استقبال خانم‌ها قرار گرفته بد نیست در این مقاله به بررسی کامل این تکنیک پرداخته و سه روش اصلی آن را با هم مرور نمائیم.

میزانپلی مو

معنای میزانپلی مو چیست؟

میزانپلی مو یک اصطلاح آرایشی فرانسوی بوده که به معنای تاب دادن یا فر کردن موها پیش از شینیون می باشد. در این روش بدون استفاده از بابلیس مو یا حرارت مستقیم سشوار، سعی بر آن شده که فرها یا موج هایی زیبا را در موهای افراد پدید آورند. به همین دلیل ساقه موها نسبت به روش هایی که در آن به وفور از براشینگ های داغ یا اتوی مو استفاده می شود، در امان مانده و رطوبت و چربی طبیعی آن حفظ خواهد شد. با توجه به توضیحات فوق می توان گفت که بهترین شیوه برای میزانپلی مو ها، استفاده از فرم دهنده های ملایم و بیگودی های مختلف است که از ریز تا درشت می توانند فرهایی با قطرهای مختلف را در موها ایجاد نمایند. سه سایز ریز، متوسط و درشت در بیگودی های سنتی موجود بوده که با توجه به اندازه و حجم موها یا سلیقه متقاضی انتخاب شده و موها از زیر یا رو به دور این بیگودی های توری پیچیده شوند. به طور خلاصه می توان گفت که میزانپلی مو ، اولین مرحله از آماده سازی موها جهت شینیون می باشد. آسان طب از علاقمندان دعوت می کند جهت آشنایی با مراحل میزانپلی مو ها، به ادامه این مقاله توجه فرمایند.

مراحل انجام میزانپلی مو ها

قبل از هر چیز در اولین مرحله از میزانپلی مو باید به شامپو کردن موها پرداخت. سپس در حالی که خیسی موها را گرفته ایم و ریشه موها کاملا خشک شده است با اندک نم موجود در موها، به وسیله یک ماده فرم دهنده مو مانند موس، کرم مو، چسب مو و... موها را ماساژ داده و پس از تقسیم بندی موها به پنج دسته، باید موهای نواحی مختلف سر را در جهات استاندارد به دور بیگودی های منتخب بپیچیم. سپس موها را داخل یک توری یا پارچه ظریف پیچیده و با حرارت ملایم سشوار یا سشوار کلاهی به خشک کردن موها بپردازیم. چنین روشی برای خشک نمودن موها مستلزم زمانی بسیار طولانی بوده و متقاضی باید تا خشک شدن و فرم گرفتن کامل موها در زیر سشوار کلاهی بنشیند. به همین دلیل است که شیوه میزانپلی مو ها در سالن های تخصصی و مدرن آرایشی چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

3 روش اصلی برای میزانپلی مو

میزانپلی مو

سه روش اصل کاری برای میزانپلی مو وجود دارد. البته مراحل آماده سازی و فرم دادن به موها مشترک بوده اما در نهایت می توان به سه شیوه موها را آرایش داد.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 24 خرداد 1397برچسب:میزانپلی مو, | 16:24 | نويسنده : Bahar |

کبد یکی از اعضای بدن می‌باشد که متاسفانه خیلی از ما قدر آن را نمی‌دانیم و با عدم مراقبت از آن باعث بروز بیماری های کبد می‌شویم. در طب سنتی به بعضی از اعضای بدن، اعضای رئیسه می‌گویند، زیرا این اعضا حیاتی هستند و بدون آن‌ها زندگی ممکن نیست، سه تا از مهم‌ترین اعضای رئیسه قلب، مغز و کبد هستند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی کبد، شرح وظایف و بیماری‌های آن بپردازیم.

بیماری های کبد

کبد چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

وزن کبد در افراد بالغ حدود یک کیلو و نیم است و رنگ قرمز تیره دارد. کبد یک عضو بسیار خاص در بدن است و اعمال مختلف و متفاوتی را انجام می دهد. تصویه خون، ذخیره آهن، پاکسازی و سم زدایی بدن و تنظیم فاکتورهای انعقادی بدن جزء وظایفی هستند که اکثر مردم با آن ها آشنایی دارند.

اما پزشکان سنتی مهمترین وظیفه کبد را تنظیم متابولیسم بدن می دانند. متابولیسم یا سوخت و ساز درست یکی از مهم ترین شاخصه های سلامت بدن است. کبد متابولیسم هیدرات های کربن، چربی ها، پروتئین ها و هورمون ها را انجام می دهد. به همین دلیل حکمای طب سنتی گفته اند کبد محل هضم دوم است. هضم در بین حکمای طب سنتی چهار دسته بود که دومین آن ها هضمی بود که در کبد صورت می گیرد. کبد علاوه بر تمام این ها محل تولید اخلاط چهارگانه دم، بلغم، سودا و صفرا نیز هست. این اخلاط در واقع غذای سلول های ما هستند بنابراین اگر کبد وظیفه خود را درست انجام ندهد در کار تمامی اعضای بدن از جمله مغز، قلب و عضله (به علت عدم دریافت غذای کافی) خلل ایجاد خواهد شد.     

آیا کبد، فرسوده هم می‌شود؟

همه اعضای بدن فرسوده می شوند اما کبد ویژگی خاصی که دارد این است که می تواند خود را بازسازی کند. حتی گفته اند اگر 70 درصد کبد از بین برود، 30 درصد باقی مانده آن می تواند هفتاد درصد را بازسازی کند. اما این بازسازی هم حدی دارد و اگر رسوب مواد زائد در کبد بیش از اندازه باشد کبد دچار آسیب های جدی می شود و به انواع بیماری های کبد مبتلا می شوید. این آسیب ها در افراد کم تحرک، چاق، کسانی که الکل مصرف می کنند و بیماران دیابتی بیشتر است.

بیماری های کبد

علائم بیماری های کبد چیست؟

کبد علی رغم این که از اهمیت زیادی برخوردار است اما بسیار کم سر و صدا و مظلوم می باشد به همین دلیل آمارها حاکی از این هستند که خیلی از افرادی که متوجه بیماری کبد چرب خود شده اند به طور اتفاقی به این بیماری پی برده اند و علائمی در آن ها ظاهر نشده بود.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 24 خرداد 1397برچسب:بیماری های کبد, | 16:20 | نويسنده : Bahar |

کیسه صفرا اندامی در زیر کبد است که تا زمانی که دچار مشکل نشده، ممکن است از وجود آن بی‌خبر باشیم. در اصل همین بی‌توجهی به این عضو باعث بوجود آمدن مشکلات جدی در آن می‌شود و معمولا وقتی دچار مشکل می‌شود زندگی فرد را مختل می‌کند. کیسه صفرا، صفرای تولید شده در کبد را نگهداری می‌کند و معمولا پس از این که ما غذای چرب می‌خوریم مقداری از صفرا را از طریق مجاری صفراوی به داخل روده کوچک می‌ریزد. این اتفاق نقش مهمی در هضم و جذب چربی‌های غذایی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به علل بروز و راه‌های درمان سنگ کیسه صفرا بپردازیم.

درمان سنگ کیسه صفرا

علل بروز سنگ کیسه صفرا چیست؟

به گزارش آسان طب علت مشخصی برای بروز سنگ کیسه صفرا وجود ندارد اما اگر کلسترول موجود در صفرا از یک حدی بالاتر برود می تواند باعث ایجاد سنگ صفرا شود. بعضی وقت ها هم کامل تخلیه نشدن کیسه صفرا و غلیظ شدن آن باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود.

دردهای کیسه صفرا معمولا از زیر دنده ها شروع می شود و بعضی وقت ها با تهوع همراه است. این علائم معمولا زمانی شروع می شوند که سنگ به طور موقت یکی از مجراهای صفراوی را مسدود می کند، این انسداد در اکثر موارد دل درد را به دنبال می آورد. این دردها در طرف راست شکم یا پهلوها و کتف ها ادامه دارد. ماهیت این دردها دائمی است و با اجابت مزاج، خروج گاز یا استفراغ بهتر نمی شود، خوردن غذاهای چرب این دردها را تشدید می کند.

خطر تشکیل سنگ های کیسه صفرا در بالای چهل سال افزایش پیدا می کند. وزن ثابت و سالم و مصرف نکردن غذاهای چرب به کم کردن این خطر کمک می کند. از طرف دیگر مصرف فیبر و چربی های خوبی مثل روغن ماهی، روغن زیتون، آردهای سبوس دار (به جای آرد سفید) و برنج قهوه ای (به جای برنج سفید) برای سالم تر ماندن کیسه صفرا موثر است.

در صورتی که به بیماری های دیگری نظیر سینوس های کبدی، دیابت و مشکلات کلیوی مبتلا هستید، عوارض سنگ صفرا در شما تشدید می شود به همین خاطر باید سریعا برای درمان آن اقدام کنید.

محققان بر این باورند که استروژن در تشکیل سنگ های کیسه صفرا نقش دارد، این هورمون جنسی زنانه می تواند میزان کلسترول را در صفرا بالا ببرد. بارداری هم می تواند باعث ایجاد ماده ای به نام لجن کیسه صفرا شود، یک مایع غلیظ که بدن نمی تواند به راحتی آن را جذب کند.

راه‌های درمان سنگ کیسه صفرا چیست؟

درمان سنگ کیسه صفرا

اغلب پلیپ ها و دردهای کیسه صفرا علائم قابل توجهی ندارند. این مشکلات معمولا به صورت تصادفی و هنگام معاینه معده و اندام های داخلی دیگر تشخیص داده می شوند. اگر این دردها ملایم باشند و به ندرت پیش بیایند احتمالا مسکن برای کنترل درد کافیست، اما اگر علائم سنگ کیسه صفرا شدیدتر باشند و مدام بروز کنند ممکن است به عمل جراحی برای برداشتن کیسه صفرا منجر شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 24 خرداد 1397برچسب:درمان سنگ کیسه صفرا, | 16:15 | نويسنده : Bahar |

در قدیم الایام از عسل و موم برای تهیه انواع غذاها استفاده می‌شد، بعدها از نیش زنبور برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده شد. بقراط و کنفوسیوس از جمله کسانی بودند که برای درمان بعضی از بیماری‌ها از نیش زنبور استفاده کردند. این روش درمانی پس از این که مردم نسبت به داروهای صنعتی و شیمیایی بدبین شدند مورد استقبال قرار گرفت و با رواج در اروپا و آمریکای شمالی به اوج خود رسید. با ما همراه باشید تا در این مقاله به زنبوردرمانی بپردازیم. زنبوردرمانی یکی از آپی‌تراپی‌ها بوده که شامل استفاده از گرده افشانی زنبور، موم، عسل خالص و غذای مورد مصرف نوزادان زنبور است. به زبان دیگر زنبوردرمانی یک چاشنیِ درمانی است که معمولا در کنار درمان‌های نوین به کار می‌رود اما کسانی هم هستند که از زنبوردرمانی به عنوان تنها درمان بیماریشان استفاده می‌کنند.

زنبوردرمانی

زنبوردرمانی از طریق نیش زنبور در بهبودی کدام بیماری موثر است؟

نیش زنبور می تواند در بهبودی بیماری هایی مثل بیماری های خود ایمنی، ام اس، بیماری های عصبی، پینه و سختی پوست، زونا، کمردرد، اختلال اعصاب، روماتیسم و دردهای مفاصل موثر واقع شود. نیش زنبور حاوی انواع آنزیم، پروتئین ها و اسیدهای آمینه است.

ماده ای که از نیش زنبور تزریق می شود رنگی ندارد و مزه آن گاهی تلخ و گاهی شیرین است. قابل حل در آب می باشد و در صورت برخورد با هوا مانند یک کریستال سفید متمایل به خاکستری می شود.

زنبوردرمانی چگونه انجام می‌شود؟

زنبوردرمانی

پیش از شروع درمان باید حساسیت بیمار نسبت به نیش زنبور مورد بررسی قرار بگیرد، این عمل با استفاده از تزریق مقدار کمی نیش زنبور انجام می شود. سپس پزشک با استفاده از موچین یا انبرک زنبور را روی قسمتی که باید نیش بخورد قرار می دهد تا آن را نیش بزند. برخی افراد به جای استفاده از خود زنبور نیش آن را تزریق می کنند. نیش زنبور پس از 15 دقیقه در بدن رها می شود، سپس نیش را با موچین از پوست خارج می کنند. ممکن است در هر بار زنبوردرمانی بین 20 تا 40 نیش به فرد مورد نظر زده شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : شنبه 19 خرداد 1397برچسب:زنبوردرمانی, | 1:24 | نويسنده : Bahar |

در مبحث خواب، افراد از دو دسته خارج نیستند، دسته اول افرادی هستند که به محض این که سرشان را روی بالش می‌گذارند خوابشان می‌برد و دسته دوم افرادی می‌باشند که باید ساعت‌های طولانی با خودشان کلنجار بروند که بخوابند، تازه وقتی خوابشان می‌برد هم بارها و بارها در طول شب بیدار می‌شوند. در این مقاله قصد داریم تا به اختلالات خواب و بی‌خوابی مزمن بپردازیم.

بی‌خوابی مزمن

علل بی‌خوابی مزمن چیست؟

تقریبا تمام مردم در مواقعی از زندگی با اختلالات خواب مواجه بودند، گاهی اوقات این مشکل یک وضعیت موقتی است و با تحمل چند روز خواب آلودگی و خستگی برطرف می شود اما عمده اختلالات مربوط به بی‌خوابی های مزمن بوده و از کنترل افراد خارج هستند.

اختلالات خواب روی توانایی خوب و راحت خوابیدن تاثیر می گذارد، گاهی اوقات اختلالات خواب می تواند نشانه ای از مشکلات جسمی و روحی باشد این جور اختلالات معمولا با درمان علت بی‌خوابی برطرف می شوند وقتی که اختلالات خواب در اثر یک بیماری دیگر ایجاد شده باشد، درمان معمولا شامل مجموعه ای از توصیه های پزشکی و تغییرات در سبک زندگی می شود.

اگر احساس می کنید به بی‌خوابی مزمن دچار شدید حتما برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید، این اختلالات اگر درمان نشوند مشکلات بیشتری ایجاد می کنند که می توانند سلامتی را تهدید کنند، این وضعیت بر عملکرد روزانه و حرفه ای ما تاثیر می گذارد و روابط را با کشمکش و تنش همراه می کند.

اما شاید بپرسید، ما چه زمانی دچار اختلال شده ایم؟ اگر معمولا برای خوابیدن یا بیدار ماندن دچار اشکال می شوید یا در طول روز احساس خستگی دارید به طوری که حتی گاها چرت می زنید باید موضوع را با یک پزشک در میان بگذارید، اضطراب و تحریک پذیری، افسردگی و عدم تمرکز را هم به علائمی که گفته شد اضافه کنید و اگر آن ها را مشاهده کردید آن را جدی بگیرید.

آلرژی ها و مشکلات تنفسی می توانند عامل بروز این مشکل شوند. تکرر ادرارهای شبانگاهی هم می تواند ریتم خواب افراد را به هم بزند. دردهای مزمن مثل آرتروز، سندرم خستگی مزمن، بیماری التهابی روده و اغلب استرس و اضطراب هم بر کیفیت خواب تاثیر می گذارند. کابوس دیدن ، حرف زدن یا راه رفتن در خواب هم ممکن است خواب شما را برهم بزند.

برای درمان بی‌خوابی مزمن چه باید کرد؟

بی‌خوابی مزمن

متخصصان نورولوژی معتقدند محدود کردن کافئین روزانه و استفاده نکردن از محرک ها برای بیدار نگه داشتن خود، به منظم نگه داشتن چرخه خواب کمک زیادی می کند، بدن ما یک سیستم ظریف بیولاکتیک دارد و وقتی خودتان را مجبور به بیدار ماندن بیش از حد کفایت می کنید در این چرخه مشکل ایجاد می شود و کم کم اختلالات بی‌خوابی آغاز می شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 17 خرداد 1397برچسب:بی‌خوابی مزمن, | 23:31 | نويسنده : Bahar |

متاسفانه مسمومیت دارویی در سالمندان خیلی شایع و خطرناک است. شبیه بودن شکل داروها به هم، بی اطلاعی از اسم داروها، کم سوادی و یا مشخص نبودن مقادیر مصرف دارو که روی جعبه آن نوشته می‌شود، همه و همه باعث می‌شود که سالمندان داروهایشان را اشتباه یا تکراری مصرف کنند و همین موضوع باعث مسمومیت دارویی خطرناک در آن‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم به راه‌های پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان بپردازیم.

مسمومیت دارویی

پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان

اگر سالمندان گمان می کنند برای متوجه شدن و به خاطر سپردن تمام گفته های پزشک به کمک نیاز دارند حتما باید همراه یکی از بستگان یا دوستان خودشان به پزشک مراجعه کنند. گاهی اوقات لازم هست که پزشکان وقت بیشتری برای سالمند بگذارند برای این که رژیم غذایی و دارویی را به زبان ساده و قابل فهم برایش توضیح بدهند.

این کار باعث می شود بیمار خود را بخشی از روند درمان بداند و همکاری اش با تیم درمانی بیشتر شود. به طور کلی باید کمترین و کم خطر ترین اقلام دارویی برای سالمندان تجویز شود. دارویی که در روز یک بار مصرف شود خیلی کمتر از داروهایی که مصرف چندباره و چندگانه دارند ذهن سالمندان را درگیر می کند. بهترین روش برای این که از خوردن تکراری داروها پیشگیری شود این است که سالمند دفعات مصرف را یادداشت کنند یا قرص ها را درون جعبه های مخصوص دسته بندی شده نگهداری کنند و قبل از مصرف دارو حتما لازم است تاریخ انقضای آن بررسی شود.

سالمندان هرگز نباید خوددرمانی کنند یا داروهایی که برای دیگران تجویز شده را مصرف کنند. همچنین سالمندان نباید مصرف داروهایشان را خودسرانه قطع کنند. این نکته نیز حائز اهمیت است که بعضی از داروها با هم تداخل دارند و ممکن است عوارض جانبی یکدیگر را تشدید کنند.

وقتی به پزشک مراجعه می کنید فهرستی از داروهای مصرفی خودتان را به همراه داشته باشید و آن را با پزشکتان در میان بگذارید تا با توجه به داروهای فعلی داروهای مورد نیازتان را تجویز کنند.

برخی از باورهای غلط درباره داروها

مسمومیت دارویی

  • داروهایی که روی دوست همسنتان موثر است، مطمئنا برای شما نیز مفید خواهد بود (باور غلط)

این باور غلطی است که نه تنها در سالمندان بلکه در اغلب گروه های سنی دیده می شود، هر دارویی بدون تجویز پزشک می تواند برای سالمندان  مضر باشد، حتی مکمل ها را هم خودسرانه مصرف نکنید.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 17 خرداد 1397برچسب:مسمومیت دارویی, | 23:27 | نويسنده : Bahar |

سندرم کوبوئید یک بیماری ناشی از آسیب به مفصل و رباط‌های اطراف استخوان کوبوئید است. این استخوان یکی از استخوان‌های کف پای انسان می‌باشد. سندرم کوبوئید باعث درد در سمت جانبی پا شده و فرد اغلب در اطراف وسط پا و نواحی انگشت کوچک پا احساس درد می‌نماید. این مقاله به علل، علائم، تشخیص و درمان سندرم کوبوئید خواهد پرداخت.

سندرم کوبوئید

توضیحاتی در رابطه با سندرم کوبوئید

این نوع از سندرم نتیجه انحراف جزئی استخوان‌ها در وسط پا بوده و از نظر علم پزشکی به معنی فروپاشی مفصل متقاطع می‌باشد. سندرم کوبوئید هنگامی که استخوان کوبوئید حرکت کرده و همتراز با استخوان‌های دیگر مفصل نباشد، توسعه می‌یابد. این مشکل ممکن است پس از یک آسیب ناگهانی و یا فشار آوردن زیاد از مفاصل پا رخ دهد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این نوع از سندرم در میان جمعیت عمومی نادر است و بیشتر در ورزشکاران اتفاق می‌افتد. مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داد که 4 درصد از ورزشکاران مبتلا به جراحات پا دارای مشکلات ناشی از استخوان کوبوئید می‌باشند. توجه داشته باشید که در صورت تشخیص و درمان به موقع، اکثر این افراد به طور کامل بهبود می‌یابند.

علائم سندرم کوبوئید

این سندرم سبب درد در قسمت جانبی پا شده و ممکن است با گذشت زمان، ناگهان یا به آرامی توسعه یابد. علائم شایع سندرم کوبوئید به شرح ذیل می‌باشند:

  • در در سمت چپ پا یعنی در کنار انگشت کوچک
  • به سختی راه رفتن
  • تورم
  • بدتر شدن درد به هنگام بلند کردن پاشنه و فشار دادن پا
  • کاهش دامنه حرکات پا و یا مچ پا
  • ایجاد حساسیت در کف پا
  • درد‌های خسته‌کننده و مزمن

در نظر داشته باشید که درد ناشی از سندرم کوبوئید با افزایش وزن بدتر خواهد شد.

درمان سندرم کوبوئید

سندرم کوبوئید

به گزارش مجله پزشکی آسان طب درمان این نوع از سندرم در مرحله اول شامل استراحت و کاهش فعالیت‌های مربوط به پا می‌باشد. درمان‌های خانگی نیز شامل درمان RICE بوده که مخفف استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع است. اگر درد با انجام این مراحل بهبود نیافت و یا بدتر شد، فرد باید به یک پزشک یا فیزیوتراپیست مراجعه کند.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 17 خرداد 1397برچسب:سندرم کوبوئید, | 23:21 | نويسنده : Bahar |

واژه هیپرکلسمی به داشتن کلسیم بیش از حد در خون اشاره دارد و از علت‌های آن می‌توان به بیش فعالی غده پاراتیروئید، مصرف داروهای خاص، دریافت بیش از حد ویتامین D و یا شرایطی مانند سرطان اشاره کرد. کلسیم نقش مهمی در بدن ایفا کرده و به افراد کمک می‌کند تا استخوان‌ها و دندان‌هایی سالم و قوی داشته باشند، همچنین از عضلات، اعصاب و قلب نیز حمایت خواهد کرد. با این حال، بالا بودن کلسیم می‌تواند منجر به مشکلات عدیده‌ای شود. ما در این مقاله به علائم، علل، عوارض، نحوه تشخیص و درمان هیپرکلسمی پرداخته و آن‌ها را برایتان شرح خواهیم داد.

هیپرکلسمی

هیپرکلسمی یا بالا بودن کلسیم در خون

سطح کلسیم در خون بیشتر توسط غدد پاراتیروئید کنترل می‌شود و زمانی که بدن نیاز به کلسیم دارد، غدد پاراتیروئید هورمون را ترشح می‌کنند. اگر سطح کلسیم بیش از حد بالا باشد، فرد ممکن است به هیپرکلسمی مبتلا باشد. این وضعیت می‌تواند نواحی مختلف بدن را مختل کند و با موارد نامبرده شده زیر مرتبط باشد:

  • مشکلات استخوانی
  • سنگ کلیه
  • عملکرد غیرطبیعی قلب و مغز

در نظر داشته باشید که بالا بودن کلسیم در خون می‌تواند تهدیدکننده زندگی فرد باشد.

علائم بالا بودن کلسیم

  • هیپرکلسمی خفیف معمولا دارای هیچگونه علائمی نمی‌باشد اما هیپرکلسمی پیشرفته می‌تواند باعث بروز موارد زیر گردد:
  • تشنج و تکرر ادرار : بالا بودن کلسیم به این معنی است که کلیه‌ها باید سخت کار کنند، در نتیجه فرد ممکن است دچار کم‌آبی شود.
  • درد معده و مشکلات گوارشی: بالا بودن سطح کلسیم می‌تواند موجب ناراحتی معده، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و یبوست شود.
  • درد استخوان و ضعف عضلانی: هیپرکلسمی سبب آزادسازی بیش از حد کلسیم توسط استحوان‌ها شده و کمبود آن را در پی دارد. این فعالیت غیرطبیعی استخوان می‌تواند منجر به درد و ضعف عضلانی شود.
  • سردرگمی و خستگی: کلسیم بیش از حد در خون می‌تواند بر مغز تاثیر بگذارد.
  • اضطراب و افسردگی: هیپرکلسمی ممکن است بر سلامت روان نیز تاثیرگذار باشد.
  • فشار خون بالا و ضربان غیرطبیعی قلب: سطح بالای کلسیم می‌تواند فشار خون را افزایش داده و منجر به تغییر ضربان قلب گردد.

هیپرکلسمی

افرادی که دچار کم‌آبی می‌شوند به طبع آب کمتری در خون دارند و می‌توانند غلظت کلسیم را در جریان خون افزایش دهند. با این حال، این عدم تعادل معمولا هنگامی که فرد به اندازه کافی هیدراته می‌شود، تنظیم می‌گردد. در برخی موارد، سطح بالای کلسیم می‌تواند منجر به هیدراتاسیون گردد.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 17 خرداد 1397برچسب:هیپرکلسمی, | 23:14 | نويسنده : Bahar |

حافظه یکی از کاربردی‌ترین قسمت‌های مغز است. ضعف حافظه می‌تواند بسیاری از امور زندگی روزمره را مختل کند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی مواردی پرداختیم که می‌توانند برای تقویت حافظه کسانی که دچار ضعف حافظه هستند مفید باشند. اگر افرادی را می‌شناسید که به دنبال تقویت حافظه خود هستند، توصیه‌های ما که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می کنیم را به گوششان برسانید.

تقویت حافظه

5 نکته کاربردی زیر منجر به تقویت حافظه می‌شود:

  1. خواب کافی تاثیر مستقیم در تقویت حافظه

  2. ورزش کردن باعث افزایش تمرکز

  3. تغذیه مناسب برای تقویت حافظه

  4. بوییدن رایحه های خوب

  5. تامل و تفکر

خواب کافی تاثیر مستقیم در تقویت حافظه

یکی از نکات مهم برای کسانی که می خواهند حافظه خود را افزایش دهند، خواب کافی است. از ساعت 10 شب تا 4 صبح بهترین تایم خوابیدن است. این مدت مانند یک شارژر عالی مغز و کبد را شارژ می کند و نیروی کافی را به بدن باز می گرداند.

اما متاسفانه امروزه این زمان بسیار کم شده و به علت شب بیداری های پیاپی و بی دلیل ساعت خواب مردم به هم ریخته است. بی خوابی های متعدد باعث خشکی مغز می شود و خشکی مغز باعث تشویش و اضطراب می گردد. از طرف دیگر گوارشی که لازم است در خواب به صورت کامل انجام شود، انجام نمی شود و در نتیجه فرد کم خواب اختلالات گوارشی پیدا می کند. زمان شارژ مغز، کبد و قلب که در طب سنتی به اعضای رئیسه بدن معروف هستند در این ساعات صورت می گیرد.

تغذیه مناسب برای تقویت حافظه

تقویت حافظه

 به گزارش آسان طب شام افرادی که می خواهند حافظه خود را تقویت کنند باید دو یا سه ساعت قبل از خوابشان باشد. چون این خواب راحت برای شارژ مغز همانطور که گفته شد ضروری است. این افراد نباید غذاهای تحریک برانگیز مانند ادویه جات و سرخ کردنی ها را مصرف کنند. فست فود ها، چربی ها و موادی که اسید آمینه ترانس دارند را نخورند زیرا باعث افزایش کلسترول و همچنین باعث کاهش حافظه می شوند. غذاهای خمیری مثل آش رشته، لازانیا، ماکارانی، سس های قرمز و سفید نیز باعث کاهش حافظه می گردند.

منبع: آسان طب



تاريخ : پنج شنبه 17 خرداد 1397برچسب:تقویت حافظه, | 23:7 | نويسنده : Bahar |

دست‌ها به دلایل مختلف تغییر درجه حرارت داده و در زمان‌ها و شرایط متفاوت ممکن است گرم یا سرد شوند. گرمای کف دست می‌تواند برای افراد نگرانی‌هایی ایجاد کند و ناشی از چندین وضعیت پزشکی باشد، بنابراین افرادی که این شرایط را تجربه می‌کنند باید برای یافتن علت آن به پزشک مراجعه نمایند. برخی از مطالعات بر این عقیده‌اند که سردی دست به معنای گرمی قلب می‌باشد. زمانی که دست‌ها به صورت غیرعادی گرم می‌شوند ممکن است مشکل از جریان خون، عفونت و سایر مسائل پزشکی باشد اما برای تشخیص درست توسط پزشک، تاریخچه پزشکی فرد کمک‌کننده خواهد بود.

گرمای کف دست

علل گرمای کف دست

مسائل مربوط به پزشکی و سایر عوامل قید شده زیر می‌توانند به گرمای کف دست منجر شوند:

♦ تغییرات دمایی: دست‌ها می‌توانند تحت تاثیر آب و هوا قرار گیرند و این مسئله موجب تغییر حالت دمایی دست خواهد شد. به عنوان مثال برخی افراد به هنگام استفاده از دستکش‌های باغبانی در فصل گرما دچار این وضعیت می‌شوند، البته این مسئله در آب و هوای سرد نیز صدق خواهد کرد.

♦ ورزش: یکی از مواردی که می‌تواند موجب افزایش جریان خون شود ورزش بوده و به همین دلیل هرگونه فعالیتی که موجب حرکات مکرر گردد می‌تواند موجب ایجاد گرما شود، افرادی که مدت زمان طولانی را مشغول انجام کارهایی همچون تایپ کردن و یا نگارش هستند با این مسئله مواجه خواهند شد.

گرمای کف دست

♦ سندرم تونل کارپ: آسیب رسیدن به عصب موجود بر روی مچ دست می‌تواند منجر به سندرم تونل کارپال شود. آرتریت روماتوئید، مشکلات مربوط به غده تیروئید و برخی از کیست‌ها می‌توانند این اختلال را ایجاد نمایند. گروهی از اختلالات و علائم اولیه را می‌توان شامل بی‌حسی، سوزن شدن و یا سوزش در دست دانست، البته گرمای کف دست را نیز باید به این علائم اضافه کرد.

منبع: آسان طب



تاريخ : یک شنبه 13 خرداد 1397برچسب:گرمای کف دست, | 17:27 | نويسنده : Bahar |

کم کم به تابستان و فصل حشرات موذی نزدیک می‌شویم و باید زنگ خطر سلامتی را به صدا در بیاوریم و با مطالعه و کسب دانش، خود را آماده مقابله با این نوع حشرات کنیم. اینک سعی داریم تا شما را با چند نوع از حشرات که ممکن است شما را با آسیب مواجه کنند آشنا کنیم. با آسان طب در ادامه این مقاله همراه باشید. حشرات چندش آوری هستند که می‌توانند به سلامتی شما و خانواده دلبندتان صدمه و ضرر بزنند، باید بدانیم با چه چیزی روبه رو هستیم تا بتوانیم راه مبارزه با آن‌ها را پیدا کنیم.

کک‌ها جزء حشرات موذی می‌باشند

حشرات موذی

کک ها یک سری قلاب های ریز دارند که با آن­ها به انسان و حیوانات اطراف خود آویزان می‌شوند، اما به طور معمول از طریق حیوانات به ما سرایت می‌کنند، وقتی که نیشمان می‌زنند معمولا چهارتایی یا پنج تایی این کار را انجام می‌دهند. پس بهترین راه مقابله با کک­ها خلاص شدن از شر کک های روی حیوانات اطراف اعم از خانگی یا غیر خانگی است. برای این کار بایستی آنها را بشوییم و یا از مواد و اسپری های مخصوص این کار استفاده کنیم. اگر این حشره شما را نیش زد باید جای آن را با آب و صابون بشویید.

نیش پشه و انتقال بیماری

حشرات موذی

جای نیش این حشره مزاحم خانگی، خارش دارد و در ضمن زمان هایی می‌تواند بیماری های خطرناکی را به ما منتقل کند، معمولا در ماه های تابستانی پیدا می‌شود و شب­ها نیش می‌زند. برای پیشگیری از نیش پشه روش های زیادی هست، مثلا از شر آب‌های ساکن اطرافمان خلاص شویم (که کار سختی است) می‌توانیم از حشره کش یا از روغن دی اتیل متا تولانید استفاده کنیم، وقتی نیشتان زدند می‌توانید از کرم کالامین یا از درمان خانگی جوش شیرین (سه قاشق جوش شیرین را در آب ولرم ریخته و حسابی هم می‌زنیم تا مخلوط شود، سپس آن را روی جای نیش می‌مالیم) استفاده کنید.

منبع: آسان طب



تاريخ : یک شنبه 13 خرداد 1397برچسب:حشرات موذی, | 17:12 | نويسنده : Bahar |

توجه و بکارگیری نکته های آرایش چشم می‌تواند سرعت عمل ما را در میکاپ چشم‌ها افزایش داده و بدون نیاز به استفاده از رنگ‌های سنگین و تند آرایشی، زیبایی چشمگیری را در ناحیه چشم‌ها و در نتیجه تمرکز نگاه ایجاد نماید. بسیاری از خانم‌ها با چگونگی انجام آرایش آشنا بوده و به طور روزانه اقدام به این عمل می‌نمایند اما درصد بسیار کمی از افراد از چگونگی میکاپ صحیح چشم‌ها و نکته های آرایش چشم اطلاع دارند. این مقاله اختصاص به این نکات مهم داشته و شما را با چگونگی انجام بهترین روش‎ها در میکاپ چشم آشنا خواهد ساخت.

نکته های آرایش چشم

توجه به موارد اصلی در نکته های آرایش چشم

مرور یکسری از مهمترین نکته های آرایش چشم سبب می شود تا زیباترین حالت را در فرم چشم هایمان ایجاد نمائیم. از طرفی با رعایت این نکات می توان دوام و ماندگاری میکاپ را در این ناحیه افزایش داده و از بهم ریختگی میکاپ در این ناحیه جلوگیری نمود. آسان طب توجه شما را به این نکته های آرایش چشم جلب می نماید:

  • استفاده از لایه ای کرم پودر و پودر فیکس بر پلک بالایی، سبب افزایش دوام میکاپ چشم خواهد شد.
  • استفاده از بیس سایه چشم نیز می تواند ماندگاری سایه چشم را به طرزی شگفت انگیز افزایش دهد.
  • استفاده از سایه دودی در میکاپ اسموکی می تواند به تنهایی یک آرایش کامل باشد.
  • به عنوان رنگ پایه در سایه چشم می توانید یک رنگ روشن را از خط مژه ها تا زیر ابرو بکشید. سپس به وسیله سایه چشم تیره به گوشه خارجی چشم ها فرم دهید.
  • در هنگامی که عجله دارید می توانید تنها از سایه پایه استفاده کرده و در انتها یک لایه سبک ریمل بزنید.
  • کرم پودر مورد استفاده بر پلک ها باید همرنگ فون زمینه انتخاب شود.
  • به فراخور موقعیت می توانید از انواع ریمل حجم دهنده، فر کننده، بلند کننده مژه ها و… استفاده نمائید.

چگونه سایه چشم بزنیم؟

نکته های آرایش چشم

قبل از هر چیز لازم است که فرم چشم های خود را بشناسید چرا که هر چشمی برای خود فرم و حالت جداگانه ای از سایه چشم را می طلبد. یکی از مهمترین نکته های آرایش چشم اهمیت دادن به گریم چشم ها بوده که در آن نسبت به رفع عیوب ظاهری چشم ها اقدام خواهد شد. جهت اطلاع از چگونگی گریم چشم به مقاله ای با همین عنوان در سایت مجله پزشکی آسان طب مراجعه فرمائید.

منبع: آسان طب



تاريخ : یک شنبه 13 خرداد 1397برچسب:نکته های آرایش چشم, | 17:3 | نويسنده : Bahar |

آیا می‌دانید معنای حروف اختصاری SPF در کرم ضد آفتاب چه بوده و یا معیارهایی که باید برای انتخاب یک کرم ضد آفتاب مناسب برای پوست خود در نظر بگیرید چه خواهد بود؟ همه ما از تاثیرات زیان بار اشعه‌های مضر خورشید بر پوست صورت و بدن خود اطلاع داریم و می‌دانیم که قرار گرفتن زیر تابش مستقیم نور خورشید بدون یک لایه محافظتی تا چه میزان خطرناک می‌باشد. اما معمولا اطلاعات کمی از چگونگی استفاده از این محصول و اصولا دلایل علمی استفاده از آن در میان اغلب مردم جامعه وجود دارد. این مقاله به شما کمک می‎کند تا پاسخ پرسش‌های خود را در رابطه با کرم ضد آفتاب بیابید و با چگونگی استفاده صحیح از این محصول آشنا شوید.

ضد آفتاب

ویژگی‌های کرم ضد آفتاب

می دانیم که کرم ضد آفتاب، به عنوان یک سد دفاعی در مقابل نور آفتاب می تواند از پوست ما محافظت کرده و از آسیب ها و صدمات پوستی جلوگیری نماید. همچنین مانع بروز چین و چروک های پوستی توسط تابش مستقیم نور آفتاب خواهد شد. حال باید ببینیم که در هنگام تهیه یک کرم ضد آفتاب باید به چه نکاتی دقت نمائیم. بر روی لیبل مواد تشکیل دهنده یک کرم ضد آفتاب باید حتما عبارت broad spectrum به معنای طیف وسیع وجود داشته باشد. این عبارت به این معناست که کرم ضدآفتاب مذکور توانایی مقابله با هر دو اشعه زیان بار آفتاب را دارا بوده و علاوه بر جلوگیری از آفتاب سوختگی می تواند خواص ضد چروک و ضد سرطان نیز داشته باشد. نکته مهم دیگر در انتخاب این محصول، توجه به SPF مناسب در آن است. SPF مخفف عبارت Sun protection factor است. به زبان ساده یعنی ” میزان محافظت از نور آفتاب ” که قدرت حفاظت کننده کرم ضد آفتاب را به ما نشان خواهد داد. به نکاتی که در ادامه خواهد آمد، دقت نمائید:

  • SPF 15 توانایی مقابله با یک پانزدهم اشعه های زیان بار خورشید را داراست.
  • SPF 30 توانایی مقابله با 97 درصد از اشعه UVB را دارا می باشد.
  • SPF 50 توانایی مقابله با 98 درصد از اشعه UVB خورشید را داراست.

به یاد داشته باشید که سازمان غذا و داروی آمریکا، هیچ اعتباری را برای SPF بالاتر از 50 قائل نبوده و اعتقادی به آن نخواهد داشت. علاوه بر این موضوع باید دقت کنید که کرم انتخابی شما توانایی مقابله با اشعه های زیان بار UVA را نیز دارا باشد.

چگونگی عملکرد کرم ضد آفتاب

ضد آفتاب

انواع کرم ضد آفتاب از دو نوع ماده تهیه می شوند. مواد نوع اول، ذره های غیر طبیعی هستند که با انعکاس دادن نور خورشید از سطح پوست، باعث محافظت از آن می شوند. این ذرات غیر طبیعی معمولا شامل دی کسید تیتانیوم، اکسید زینک، عصاره گیاهان و… می باشند. انواع کرم ضد آفتاب از نوع دوم توسط مواد ارگانیک تهیه شده که اشعه ماورای بنفش را جذب خود کرده و انرژی حاصله را به صورت حرارت و گرما دفع و رها می سازند. بسیاری از انواع کرم ضد آفتاب، فقط می توانند از پوست ما در برابر اشعه UVB محافظت کنند.

منبع: آسان طب



تاريخ : یک شنبه 13 خرداد 1397برچسب:کرم ضد آفتاب, | 16:56 | نويسنده : Bahar |

چگونگی اصلاح فرم ابرو ها به قدری با اهمیت است که می‌تواند با پیروی از یک فرم استاندارد، حالتی فوق العاده شاداب و با وقار به چهره بخشیده و درصد چشمگیری از ایرادهای ظاهری صورت را تعدیل نماید. عکس این مطلب نیز صادق بوده و انجام اشتباهات رایج در اصلاح فرم ابرو ها نیز قادر است چهره را پیرتر و خسته‌تر از حالت واقعی نشان دهد. به همین دلیل لازم است که همه خانم ها از چگونگی انجام تخصصی اصلاح فرم ابرو که یک لاین قدرتمند در میان رشته‌های آرایشی است مطلع باشند. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته و روش‌های متداول در این رشته را با هم مرور خواهیم کرد.

اصلاح فرم ابرو

چگونه به اصلاح فرم ابرو بپردازیم؟

قبل از اصلاح فرم ابرو ها لازم است که شناختی نسبی از جام چهره خود داشته باشیم. صورت افراد به شکل فرم های مختلفی از اشکال هندسی بوده و به همین دلیل هر چهره ای برای خود، یک الگوی ثابت جهت اصلاح فرم ابرو ها خواهد داشت. پهنای ابروها و طول و انحنای آن نیز به فرم هندسی چهره بستگی داشته و استاندارد خاص خود را داراست. بنابراین لازم است که یک ارزیابی دقیق از فرم صورت خود داشته باشیم تا اصلاح ابروها را به شیوه ای کاملا حرفه ای انجام دهیم.  

فرم استاندارد جهت اصلاح ابروها

الگوی جالبی برای چگونگی فرم دادن به ابروها وجود دارد. این الگو به ما می گوید که نقطه شروع تاج ابروها باید در امتداد خطی باشد که از گوشه داخلی چشم ها عبور کرده و با تاج ابروی دیگر موازی باشد. همچنین خط انحنای آرک ابرو باید به اندازه قطر تاج ابرو، ارتفاع داشته و خط منحنی در زیر آرک نیز با خط بالای تاج در امتداد یک خط قرار گیرند. نقطه پایانی دم ابرو نیز در امتداد خطی قرار گیرد که از گوشه خارجی چشم ها عبور کرده و به خط کناره بینی وصل شود. پیروی کردن از این الگو می تواند تا حد بسیار زیادی از اشتباهات متداول جلوگیری نموده و حالت زیبایی به فرم ابروها ببخشد.

روش‌های رایج در اصلاح فرم ابروها

اصلاح فرم ابرو

فرم ابروها به هر شکلی که باشد لازم است که جهت اصلاح آن از الگوی استاندارد اصلاح فرم ابرو تبعیت نمائیم. اما در بسیاری از موارد وجود برخی از اشکالات در ابروهای طبیعی اشخاص مانند کم پشتی، نازکی بیش از حد، خالی بودن تاج یا دم ابرو و… اجازه ایجاد فرمی رتوش شده در ابروها را به ما نخواهد داد. در چنین حالتی می توان با مراجعه به یک مرکز معتبر و ایمن، نسبت به انجام آرایش دائم در ابروها اقدام نمود. در این مقاله به معرفی تکنیک های مدرن در میکروپیگمنتیشن ابرو خواهیم پرداخت. آسان طب از علاقمندان دعوت می کند ادامه مقاله را مطالعه فرمایند.

منبع: آسان طب



تاريخ : یک شنبه 13 خرداد 1397برچسب:اصلاح فرم ابرو, | 16:51 | نويسنده : Bahar |

محصولی به نام تونر پوست یک اصطلاح نا آشنا برای بسیاری از خانم‌ها بوده و طبیعی است که به دلیل عدم شناخت کافی از آن، این محصول مفید را در باکس محصولات مراقبتی پوست خود نگنجانند. تونر که در برخی از موارد با عنوان تونیک نیز شناخته می‌شود یک پاک کننده ملایم و مفید برای پوست بوده و می‌تواند بستری مناسب برای تغذیه پوست اشخاص ایجاد نماید. اما وجود جزئیاتی مهم در انتخاب یک تونر مناسب می‌تواند به شما کمک نماید تا بهترین محصولات را برای مراقبت پوست خود تهیه نمایید.

تونر

درباره تونر پوست چه می‌دانید؟

در هنگام شستشوی صورت، برخی از مواد ضروری که به طور طبیعی در سطح پوست ما وجود داشته، از روی صورت برداشته شده و در واقع پوست ما بدون دفاع باقی می ماند تا زمانی که مواد مغذی به شکل انواع کرم زیبایی در اختیار آن قرار گرفته و بتواند به ترمیم و تنفس آن کمک نماید و به روشی آسان، رطوبت و چربی مورد نیاز و استاندارد خود را تامین کند. از طرفی در پروسه شستشوی صورت معمولا پوست ما دچار افزایش سطح اسیدی یا قلیایی شده و آن را دچار مشکلاتی خواهد نمود. در بسیاری از موارد نیز به دلیل استفاده از انواع کرم پودرهای چرب و سنگین که حالتی بسیار چسبنده و نفوذ کننده در پوست دارند نیز پس از شستشو با صابون های معمولی مقداری از این مواد آرایشی بر روی پوست باقی مانده و باید برای پاک کردن کامل آن ها فکری اساسی نمود. اینجاست که محصولی به نام تونر یا تونیک به کمک ما آمده و بستری بسیار عالی را برای پاک کردن و ترمیم پوست صورت فراهم می کند.

تونر یک محلول ملایم با پایه های مختلف بوده که به عنوان آخرین مرحله از مراحل پاک کردن صورت شناخته شده است. این محلول پس از استفاده نیاز به شستشو و آبکشی نداشته و سطح اسیدیته پوست را افزایش می دهد. بدین ترتیب می تواند شرایط پوست را طوری تنظیم کند که در اثر تعادل ph پوست، بتوان به شکلی مناسب رطوبت و چربی مورد نیاز پوست را به وسیله انواع کرم مرطوب یا چرب کننده در اختیار آن قرار دهیم. استفاده از تونر باید بر روی پوست تمیز شده انجام گیرد و پس از این مرحله می توان با خیال راحت از کرم مرطوب کننده و سپس کرم شب استفاده نمود. بدین ترتیب پوست ما در طی شب می تواند تنفس کرده و به وسیله مواد مغذی موجود در انواع کرم به ترمیم و بازسازی خود بپردازد.

شناخت انواع تونر پوست

تونر

شناخت انواع تونر دارای اهمیتی بسیار بالا بوده و در صورت عدم شناخت این محصول و فرمولاسیون آن، این احتمال وجود دارد که با یک انتخاب غیر استاندارد، سلامت و زیبایی پوست خود را به خطر بیاندازید. پیدا کردن یک تونر مناسب کار چندان ساده و راحتی نیست و در بسیاری از موارد با تونرهایی رو به رو می شویم که حاوی موادی زیان بار برای پوست بوده و می تواند پوست ما را دچار واکنش های آلرژیک نماید. در این قسمت خیال داریم انواع تونر را به شما معرفی نماییم. آسان طب از شما دعوت می کند ادامه مقاله را با دقت مطالعه نمایید.

ادامه مطلب: آسان طب



تاريخ : جمعه 11 خرداد 1397برچسب:تونر پوست, | 16:20 | نويسنده : Bahar |

وضعیت پوست و مو برای همه افراد بسیار مهم بوده و جزء زیبایی‌های هر شخص به شمار می‌روند بنابراین باید از آن‌ها در مقابل آسیب‌های گوناگون مراقبت ویژه به عمل آوریم. بسیاری از روغن‌های ضروری وجود دارند که برای افزایش رشد و سلامتی مو بسیار مفید می‌باشند و در بسیاری از محصولات بهداشتی از جمله شامپوهای مخصوص به کار می‌روند. برخی از شواهد نشان می‌دهند که روغن‌های ضروری به رشد موهای سالم و قوی‌تر کمک می‌نمایند اما برای اثبات این عقیده هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است. در این مقاله مزایا، نحوه مصرف و موارد منع مصرف روغن‌های ضروری مو را برایتان شرح داده و به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

روغن‌های ضروری مو

توضیحاتی در رابطه با روغن‌‌های ضروری مو

روغن‌های ضروری به زبان ساده عصاره یا اسانس یک گیاه می‌باشند و بر اساس تقطیر بخار یا آب موجود در آن به دست می‌آیند. در طی این فرآیند، روغن درون گیاه را می‌توان به شکل بسیار غلیظی استخراج کرد. روغن‌های ضروری قیمت بالایی داشته و بسیار فرار هستند. در نظر داشته باشید که نگهداری نادرست این روغن‌ها از کیفیت آن‌ها تا حدودی می‌کاهد بنابراین بهتر است آن‌ها را در مکانی خنک و تاریک نگهداری نمایید. لازم است بدانید که هزاران نوع روغن ضروری در سطح دنیا وجود دارند و هر کدام فواید خاص خود را دارا می‌باشند، حال در این قسمت به معرفی روغن‌های ضروری مو می‌پردازیم:

مورد اول؛ روغن برگاموت

برگاموت یک میوه کوچک و تقریبا به شکل مرکبات بوده که به عنوان ترنج شناخته می‌شود. این میوه خوراکی نیست و از آن برای تهیه اسانس استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این میوه به دلیل دارا بودن خاصیت ضدمیکروبی به رشد مو و حفظ پوست سالم کمک فراوانی خواهد کرد.

مورد دوم؛ روغن جوجوبا

این روغن از دانه‌های گیاه جوجوبا گرفته شده و از زمان‌های قدیم به دلیل خاصیت نرم‌کنندگی و مرطوب‌کنندگی شناخته شده است و به منظور مراقبت از مو و افزایش رشد مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مالیدن روغن جوجوبا به ویژه بر روی موهای تراشیده شده به رشد مو بسیار کمک خواهد کرد.

خطرات استفاده از این روغن‌ها و موارد منع مصرف

روغن‌های ضروری مو

روغن‌های ضروری مو معمولا زمانی که با روغن‌های حامل رقیق می‌شوند به خوبی تحمل شده و مشکلی به وجود نمی‌آورند، اما با این حال در برخی افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیکی همچون خارش، تورم و تحریکات پوستی را به همراه داشته باشند. در نظر داشته باشید هنگامی که فرد نسبت به مصرف روغن‌های ضروری واکنش نامطلوبی را دریافت نماید باید بلافاصله روغن را با آب و صابون شستشو دهد و در صورتی که دچار مشکلات تنفسی و سرگیجه شد باید سریعا به دنبال درمان اورژانسی باشد.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 11 خرداد 1397برچسب:روغن‌های ضروری مو, | 16:10 | نويسنده : Bahar |

محصولی به نام لاک لب ، از نوادگان دوست داشتنی ماتیک، در دنیای سحرآمیز لوازم آرایش می‌باشد. در گستره وسیع محصولات آرایشی نیز همچون زمینه‌های دیگر که با پیشرفت‌های روز افزون همراه است، همواره شاهد تولد لوازم آرایشی جدیدی هستیم. این نوآوری تا به آنجا پیش رفته که محصولی جدید و مدرن به نام لاک لب طراحی و متولد شد که نسبت به محصولات کلاسیک دارای مزیت‌ها و برتری‌هایی می‌باشد. این مقاله اختصاص به معرفی و بر شمردن صفات این محصول داشته و به بررسی همه جانبه این موضوع خواهد پرداخت.

لاک لب

معرفی محصولی به نام لاک لب

همه خانم ها با رژلب آشنایی کامل داشته و حداقل یکی دو نمونه از این محصول آرایشی را در کیف میکاپ خود قرار داده اند. حال می خواهیم ببینیم که لاک لب دارای چه مشخصاتی است که به تازگی شهرت یافته، در مدت زمانی کوتاه به محبوبیتی چشمگیر دست یافته و به سرعت در حال جایگزین شدن با محصولات قدیمی یا مشابه می باشد. لاک لب از یک مداد یا قلم و تیوب شیشه ای یا پلاستیکی تشکیل شده که حاوی پیگمنت هایی همانند ساتن می باشد که سایه ای نرم، عمیق و مخملی بر روی لب ها ایجاد می نماید. رژلب ها معمولا از مواد روغنی و موم تشکیل شده اند که به وسیله ترکیب با عناصر دیگر، طعمی تلخ و ناخوشایند داشته و احساسی بد را در مصرف کننده ایجاد می نمایند. اما لاک لب فاقد طعم یا مزه خاصی بوده و به همین دلیل نسبت به رژلب از محبوبیت بیشتری برخوردار می باشد. قلم طراحی شده در لاک لب ، همانند قلم های مشابه در برق لب و یا رژلب مایع بوده و به همین دلیل دارای دقت و ظرافت بیشتری در هنگام استفاده می باشد. وجود طیف های مختلف رنگی در این محصول نیز از هر گونه محدودیتی جلوگیری کرده و می تواند پاسخگوی تمامی سلیقه ها و در تمامی سن های مختلف باشد. همه خانم ها از سن بیست سالگی به بالا می توانند بدون هیچگونه نگرانی از این محصول استفاده نموده و از زیبایی خوشایند و دلپسند آن لذت ببرند.

از طرفی وجود دو نوع معروف مات یا براق در خانواده وسیع لاک لب می تواند در تمامی سبک ها و مدل های آرایشی مورد استفاده قرار گرفته و در مواقع لازم کاملا مات و محو یا کاملا شاینی و درخشنده به نظر بیایند. به همین دلیل است که استفاده از این محصول و یا انتخاب رنگ در آن کاملا آزاد و بدون محدودیت بوده و تقریبا تمامی مصرف کنندگان این محصول از آن راضی و خرسند هستند. آسان طب از علاقمندان به این ماده آرایشی دعوت می کند جهت آشنایی بیشتر ادامه این مقاله را مطالعه فرمایند.

ویژگی‌ها و مشخصات لاک لب

لاک لب

برای تفکیک محصولی با عنوان لاک لب لازم است طی یک دسته بندی کامل به بر شمردن مشخصات این ماده آرایشی جدید بپردازیم. این مشخصات شامل:

  • دوام و ماندگاری لاک لب در حدود 8 ساعت بوده و طی این مدت بدون تغییر باقی خواهد ماند.
  • در صورت استفاده از لاک لب نیاز به تمدید آرایش نداشته و یکبار استفاده از آن در طی روز کافی می باشد.
  • بر روی دندان های شخص مالیده نشده و هیچگونه جلوه ناخوشایند یا دردسر آمیزی نخواهد داشت.
  • در اطراف لب پخش نشده و طراوت و زیبایی لب ها را حفظ خواهد نمود.
  • وجود فرمولاسیون نرم، سبک و ابریشمی که حالتی سایه مانند از یک رنگ منحصر به فرد را در لب ها ایجاد می نماید.

منبع: آسان طب



تاريخ : جمعه 11 خرداد 1397برچسب:لاک لب, | 16:5 | نويسنده : Bahar |

قرنیه به زبان ساده، حکم پنجره‌ای را دارد که جلوی چشم قرار گرفته است. قرنیه یا عنبیه که همان بخش رنگی چشم است مردمک را می‌پوشاند و خود از پنج قسمت تشکیل شده است، وقتی از خراش یا سائیدگی قرنیه صحبت می‌کنیم منظورمان آسیب بیرونی‌ترین قسمت قرنیه است. سائیدگی و خراش‌ها معمولا به وسیله برخورد ناخن، برس‌های آرایش چشم، برخورد شاخه درختان، مالیدن چشم و تصادفات ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره آسیب های قرنیه صحبت کنیم با ما همراه باشید.

آسیب های قرنیه

علت به وجود آمدن آسیب های قرنیه

گرد و غبار یا ذرات دیگری که در هوا هستند، می توانند سطح قرنیه را خراش دهند، ذرات یا اشیایی که به داخل پلک بالایی وارد می شوند، ممکن است باعث پارگی قرنیه شوند. صدمه به قرنیه به هر شکل، می تواند بینایی را کاهش دهد.خشکی چشم هم احتمال ساییدگی قرنیه را افزایش می دهد. آسیب های قرنیه معمولا با احساس جسم خارجی در چشم، درد و ناراحتی و قرمزی در چشم، حساسیت به نور، ریزش اشک، پلک زدن مداوم و تاری دید همراه است.

آسیب های روزمره و کوچک، اغلب یکی دو روزه خوب می شوند، اما حدودا یک هفته زمان می برد تا آسیب های جدی تر ترمیم شوند. نکته مهم این است که نباید در حین ترمیم چشمایتان را بمالید و یا در حالی که چشم در مرحله ترمیم است از لنزهای تماسی استفاده نکنید. اگر از زخم قرنیه غفلت کنید، تخریب بافتی می تواند درون قرنیه نفوذ کند و باعث بروز عفونت به داخل کره چشم شود در این صورت ممکن است بینایی فرد به طور دائم از دست برود.

عوارض آسیب های قرنیه

به گزارش آسان طب آسیب های قرنیه یکی از عوامل اختلال بینایی محسوب می شوند و تنها در آمریکا سالانه بیش از 100 هزار پیوند قرنیه انجام می شود. این در حالی است که یک سوم از پیوندها موفق هستند و به تعداد کافی اهدا کننده قرنیه سالم وجود ندارد. پیش از این تلاش های ناموفقی برای ساخت قرنیه کامل از طریق کشت سلولی انجام گرفت، اما محققان دانشگاه استنفورد به جای تولید قرنیه سالم به سراغ کشت آن رفتند این محققان پس از برداشت چند سلول والد قرنیه از چشم اهدا کننده، سلول ها را در یک ظرف حاوی یک محلول گرم قرار می دهند تا سلول های جدید قرنیه را بسازند. محققان امیدوارند روزی سلول های قرنیه را به صورت انبوه تولید و نگهداری کنند تا در صورت نیاز بدون اتلاف وقت بتوان قرنیه آسیب دیده را ترمیم کرد.

آسیب های قرنیه

حدود هفت درصد آسیب های قرنیه را پیشامدهای ناشی از کار مثل کوفتگی، زخمی شدگی، ورود جسم خارجی به چشم، سوختگی ها و ضربه خوردگی ها تشکیل می دهند. حوادث چشمی تقریبا علت حدود یک سوم نابینایی ها هستند. در کارهای خاص برخی از آسیب های چشمی بیشترند، به عنوان مثال مکانیک ها، تراشکارها یا چکش کارها بیشتر در معرض اصابت اجسام خارجی و در نتیجه آسیب قرنیه هستند.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 7 خرداد 1397برچسب:آسیب های قرنیه, | 16:48 | نويسنده : Bahar |

نوشابه، متاسفانه یکی از نوشیدنی‌های پر طرفدار در جامعه‌ی ما می‌باشد. عدم آگاهی از مضرات این نوشیدنی باعث شده تا مردم بیش از اندازه آن را مصرف کنند. اخیرا رسانه‌ها شروع به آگاه‌سازی مردم درباره مضرات انواع نوشابه‌ها کرده‌اند اما برای عده‌ای ممکن است نام نوشابه های رژیمی کمی گول زننده باشد. شاید اگر بدانیم که نوشابه چه بلایی بر بدن ما می‌آورد، کمتر آن را تحویل بگیریم. در ادامه مقاله خواهید دانست که چرا باید نوشابه را کمتر تحویل بگیرید!

نوشابه های رژیمی

چرا نوشابه‌های رژیمی باعث دیابت و چاقی می‌شوند؟

به گزارش آسان طب پژوهش های اخیر نشان داده اند که نوشیدنی های بدون قند و کم کالری، به میزان قابل توجهی چاقی و دیابت را افزایش می دهند. این تحقیق که توسط  پژوهشگران کالج پزشکی دانشگاه های ویسکانسین و مارکیت آفریقا انجام شده این خبر را تایید می کنند که علت عمده آن به خاطر شیرین کننده های مصنوعی آنهاست.

این پژوهش که نتایج آن توسط روزنامه اسپانیایی ABC منتشر شد به تشریح مکانیزم ابتلا به چاقی در دیابت توسط شیرین کننده های مصنوعی موجود در این نوشیدنی ها پرداخت. برایان هافمن، سر پژوهشگر این تحقیق، توضیح می دهد که چگونه شیرین کننده های مصنوعی مورد استفاده در این نوشیدنی ها اثرات منفی شدیدی بر بدن می گذارند که چاقی و دیابت را تسریع می کنند و مصرف آن ها اصلا مفید نیست.

طبق گفته آقای هافمن علی رغم اضافه کردن این شیرین کننده های بدون کالری در رژیم غذایی روزانه همچنان احتمال بسیار زیادی در وقوع چاقی و دیابت وجود دارد. بررسی های ما نشان می دهد که شکر و شیرین کننده های مصنوعی هر دو از عوامل موثر در دیابت هستند اما روش هایشان از یکدیگر متفاوت است.

با نوشابه های رژیمی خود را فریب ندهید!

نوشابه های رژیمی

مردم گمان می کنند که می توانند بدن خود را فریب دهند اما در واقع اینگونه نیست، بدن روزانه مقدار کالری خاصی را از ما درخواست می کند اگر ما این میزان کالری که به بدنمان قول داده ایم را به آن نرسانیم بدنمان کالری بیشتری درخواست می کند. به همین دلیل مصرف نوشابه های رژیمی را محرک اشتها و بیشتر خوردن اشخاص می دانند.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 7 خرداد 1397برچسب:نوشابه های رژیمی, | 16:44 | نويسنده : Bahar |

غده تیروئید که در قسمت پایین گردن قرار گرفته، رشد سلول‌ها، تولید انرژی و انرژی عضلاتی مثل قلب را کنترل می‌کند. این غده در خطر بیماری‌هایی مثل پرکاری تیروئید است. این اختلال مربوط به زمانی است که یک بخش یا تمام تیروئید بیش از اندازه هورمون تولید کند. عوارض پرکاری تیروئید ممکن است شش ماه پیش از تشخیص دیده شود اما در سنین جوانی و نوجوانی این دوره ممکن است به کوتاهی چند هفته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی بیماریپرکاری تیروئید بپردازیم.

پرکاری تیروئید

علائم پرکاری تیروئید

در نوجوانان عوارض پرکاری تیروئید برعکس سنین بالا می تواند باعث پر جنب و جوش شدن و افزایش انرژی شود. افزایش ضربان قلب و تعرق، ضعف عضلات شانه گردن و پاها، جدا شدن ناخن، لرزش دست ها، برجسته شدن چشم ها، افزایش حرکات دستگاه گوارش و افزایش فشار خون از نشانه های بیماری پرکاری تیروئید است. از طرف دیگر این بیماری می تواند به مشکلاتی مثل بی نظمی ضربان قلب، بزرگ شدن و یا ایست ناگهانی قلب و آرتروز مفاصل منجر شود.

تازه‌هایی درباره پرکاری تیروئید

به گزارش آسان طب محققین ژاپنی که در زمینه مواد غذایی مطالعه می کنند، به تازگی اعلام کرده اند که مصرف کلم بروکلی، با تاثیری که هورمون ها در بدن دارد در پیشگیری از پرکاری تیروئید موثر است. طبق تازه ترین تحقیقات پزشکی، کمکاری و پرکاری تیروئید با میزان اسیدهای چرب امگا 3 در بدن انسان رابطه متقابل دارد.

پرکاری تیروئید

گردو، ماهی و دانه کتان، بهترین غذاها برای دریافت امگا 3 هستند، دانشمندان در تحقیقات آماری به این نتیجه رسیده اند که 10 درصد از ناباروری ها در بانوان، به دلیل اختلال در عملکرد تیروئید به وجود می آید، چرا که می تواند باعث کاهش تخمک گذاری در بانوان شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : دو شنبه 7 خرداد 1397برچسب:پرکاری تیروئید, | 16:39 | نويسنده : Bahar |

کلیه‌ به همراه ریه‌ها، کبد و روده، اعضای اصلی سیستم دفعی بدن را تشکیل می‌دهند. از طریق این اعضا بسیاری از فضولات متابولیسم مواد غذایی و سمومی که توسط سلول‌ها مصرف نشده‌اند دفع می‌گردد، عملکرد مناسب سیستم دفعی برای سلامتی کاملا ضروری است و به همین دلیل هر نوع ضعف در کارایی کلیه‌ها تاثیرات سریع و مستقیمی بر وضعیت کلی بدن دارد. با ما در این مقاله از سایت آسان طب همراه باشید تا با عمل سنگ شکنی با موج، بیشتر آشنا شویم.

سنگ شکنی

سنگ شکنی با موج (SWL) چیست؟

کلیه ها غددی به شکل لوبیا هستند که در قسمت پایین حفره شکمی، هر کدام در یک طرف ستون فقرات، درست زیر دیافراگم قرار گرفته اند و توسط دو یا سه دنده آخر محافظت می شوند ابتدا کلیه بیمار توس روش اولتراسوند عکس برداری می شود و پس از آن در صورت وجود سنگ کلیه ضمن تشخیص محل دقیق آن برای دفع، شکستن یا جراحی سنگ اقدام می شود. این مسئله خطرات واضح و بدیهی در بر دارد. امروزه این سنگ ها را به وسیله امواج خرد می کنند؛ دستگاهی که از امواج مافوق صوت استفاده می کند و امکان می دهد تا اکثر سنگ های کلیوی را از فاصله و بدون درد از بین ببرد، در این روش پس از شناسایی محل دقیق سنگ و ابعاد آن، پزشکان بیمار را آماده سنگ شکنی می کنند. تکنیک سنگ شکنی با امواج به این صورت است که با استفاده از یک مبدل انرژی در محیط مغناطیسی، مامران یا پرده ای که در دستگاه تعبیه شده با ارتعاش خود امواج صوتی قوی را ایجاد می نماید و با تمرکز دستگاه روی سنگ های کلیه یا حالب باعث شکستن آن ها می شود. علت عمده شکسته شدن سنگ ها در اثر این امواج، سخت بودن آن می باشد، پس از شکستن سنگ و تبدیل آن به شن ریزه به صورت طبیعی توسط جریان ادرار دفع می شود این روش فاقد خونریزی بوده و به مدت کمی بستری شدن نیاز دارد و هیچگونه دوران نقاهتی ندارد.

چرا سنگ کلیه ایجاد می‌شود؟

سنگ شکنی

سنگ کلیه بر اثر زمینه آرتریتی، بی فعالیتی، پرخوری و تغذیه ناقص ایجاد می شود و در این رابطه عوامل کمکی نظیر اضطراب، کار بیش از حد، قرار گرفتن در معرض گرما و سرما به مدت طولانی و … نیز نقش دارند. چای و قهوه نیز ایجاد اکسولری یعنی وجود اسید اکسالیک یا اکسالات ها در ادرار را تسریع می کند، نوشیدنی های شیرین و الکلی نیز مقدار کلسیم در ادرار را افزایش می دهند.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 1 خرداد 1397برچسب:سنگ شکنی, | 18:42 | نويسنده : Bahar |

سلول های بنیادی ابتدایی‌ترین سلول‌های سازنده بدن بوده که در دوره رشد جنینی پرورش می‌یابد و سلول‌های بالغ و خاصی می‌شود که مسئول ساخت انواع بافت‌های بدن، در واقع منشا کامل اعضای بافت‌های بدن از جمله سلول‌های قلب، سلول‌های عصبی، گلبول‌های قرمز، دستگاه ایمنی و پوست است. با ادامه این مقاله همراه باشید تا با سلول‌های بنیادی قلب و کاربردهایشان بیشتر آشنا شوید.

سلول های بنیادی

سلول های بنیادی قلب

هدف از کشت و تکثیر سلول های بنیادی، ترمیم محل نکروز عضله قلب انسان با پیوند سلول های مزانشین بنیادی مغز استخوان است. برای این کار بیمارانی انتخاب می شوند که سابقه انفارکتوس میوکارد و کمتر از 70 سال دارند و پس از انجام آزمایش های لازم با آسپیراسیون ده میل از مغز استخوان که از محیط جداسازی سلول ها و کشت مورد نظر به تکثیر سلول های مزانشینی اقدام شده است، به مدت 10 روز در محیط کشت باقی می ماند تا محلول تزریق شدنی از لخته های ریز گرفته و آماده پیوند شوند. سپس عمل کاشت سلول های بنیادی، هنگام عمل جراحی بایپس یا جراحی باز با روش انجکشن مستقیم در ده نقطه با سوزن شماره 22 در نواحی انفاکته انجام می شود.

بنابر پیگیری ها پس از اجرای این روش با اکوکاردیوگرافی، اسکن و مقایسه آن با قبل از سلول های بنیادی نتایج چشمگیری در بهبود عملکرد قلب را نشان می دهد. به رغم تلاش پزشکان برای ترمیم عضله آسیب دیده قلب با استفاده از تجویز دارو، قرار دادن وسایل باز نگه دارنده عروق و اعمال جراحی، خیل عظیمی از مردم جهان از نارسایی قلب رنج می برند. نیمی از این افراد ظرف پنج سال پس از تشخیص نارسایی خواهند مرد چنین است که متخصصین قلب گام در مسیری نو و بدعت گذارانه نهادند. تقویت عضله در حال مرگ قلب به کمک سلول های بنیادی، سلول های همه کاره واقعی بدن که خود را باز می سازند، می توان آن ها را به تغییر و تبدیل به بسیاری از سلول های گوناگون بدن هدایت کرد.

نحوه پیدایش سلول های بنیادی

سلول های بنیادی

متخصصین قلب با استفاده از سلول های بنیادی بالغ انسان روال هایی را پیش گرفتند و به پیشرفت های شگرفی در این زمینه دست یافتند. اندیشه تزریق سلول های بنیادی به قلب بیماران، با سرعتی فوق العاده از آزمایشگاه ها، گام به اتاق عمل گذاشت، 5 سال پیش چنین اندیشه ای تقریبا غیر قابل تصور بود، در سال 2001 یکی از زیست شناسان مولکولی در انستیتو تحقیقات ژنوم انسانی، اقدام به انتشار برخی شواهد اولیه کرد، وی پس از ایجاد حملات قلبی در موش ها، قدری از مغز استخوان، سرشار از سلول های بنیادی را به آن ها تزریق کرد؛ این سلول ها در بدن موش ها تکثیر یافتند و چنین به نظر می رسید که تا اندازه زیادی توانسته اند عضله آسیب دیده قلب موش ها را التیام بخشند.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 1 خرداد 1397برچسب:سلول های بنیادی, | 18:39 | نويسنده : Bahar |

هدف از آنژیوگرافی این است که مشخص شود تنگی عروق قلب چه مقدار است. در صورت کم بودن تنگی عروق، تنها درمان دارویی نیاز است و با خوردن دارو مشکل بیمار برطرف می‌شود اگر میزان تنگی بیشتر باشد برای باز کردن این تنگی به بالن یا باز کردن با جراحی نیاز است. آنژیوگرافی در یک اتاق مخصوص انجام می‌شود، پزشک و پرستاران لباس مخصوص پوشیده و آنژیوگرافی بدون بیهوشی انجام می‌شود؛ فقط ناحیه ورود سیم در کشاله ران بی حس می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بیشتر آشنا شوید.

آنژیوگرافی

چگونگی انجام آنژیوگرافی

نحوه آنژیوگرافی بدین گونه است که پزشک، یک آنژیوکت را از قسمت کشاله ران وارد و سپس یک سیم بسیار باریک را داخل آن می کند تا به نزدیک عروق قلبی برسد سپس ماده دارویی را به آنجا تزریق می کند این ماده دارویی باعث می شود که عروق قلبی کاملا مشخص شود.

در بسیاری موارد پزشک می تواند یک رگ دچار انسداد را بدون جراحی در حین آنژیوگرافی درمان کند که این تکنیکآنژیوپلاستی نام دارد.

از کاربردهای دیگر آنژیوگرافی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص تغییر شکل های غیر طبیعی عروق
  • مشکلات عروقی مغزی مثل خون ریزی مغزی
  • تشخیص مشکلاتی که با آزمایشات روتین دیگر مشخص نشده است.
  • گاهی جراحان برای تعیین بهترین طرح درمان جراحی از آنژیوگرافی استفاده می کنند.

توجه کنید که پیاده روی ، قطع مصرف سیگار، متعادل کردن وزن و برنامه غذایی مناسب در مهار کردن بیماری های قلبی موثر است.

روش‌های انجام آنژیوپلاستی

آنژیوگرافی

تصلب شرایین شایعترین بیماری قلبی عروقی است که بسیاری از مراجعه کنندگان به بخش قلب بیمارستان ها به آن دچارند. به طور معمول رسوب کلسترول در دیواره داخلی رگ ها باعث تنگ شدن آن ها می‌شود و به همین دلیل مقدار خونی که در رگ ها جریان دارد کاهش و فشار خون افزایش می‌یابد که در این حالت به علت این که خون به راحتی به قلب نمی‌رسد، بیمار دچار سکته قلبی می‌شود، آنژیوپلاستی روشی است که با استفاده از یک بادکنک کوچک، رگ های باریک و یا مسدود شده گشاد می شود.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 1 خرداد 1397برچسب:آنژیوگرافی, | 18:34 | نويسنده : Bahar |

در روش الکترومیوگرافی که کار الکتریکی عضله به ثبت می رسد، روی عضله مورد بحث سوزنی را وارد می‌کنیم و از بیمار می‌خواهیم همکاری لازم را انجام دهد سپس عصب مربوطه را تحریک می‌کنیم، عضله منقبض می‌شود، وقتی منقبض شد ما می‌توانیم پتانسیل عمل را از عضله ثبت کنیم و سپس الکترودهای ثبت کننده را روی عضله قرار داده، عصب حرکتی را تحریک نموده و از روی عضله این پتانسیل را ثبت کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با آزمایش الکترومیوگرافی بیشتر آشنا شوید.

الکترومیوگرافی

الکترومیوگرافی (EMG) چیست؟

به منظور بررسی هدایت عصبی و سنجیدن جریانات الکتریکی موجود در عضله از الکترومیوگرافی یا همان (EMG) استفاده می شود. EMG و NCD معادل نوار عصب و نوار عضله است که همیشه توام با هم انجام می شود و دو روش مجزا نیستند و تظاهرات بیماری های عصب و عضلات مشترک اند و برای افتراق آن ها از این تکنیک استفاده می شود. قسمت اول آن بررسی هدایت عصبی است که به خلاصه NCD می‌گویند و در آن سرعت هدایت عصبی اندازه گیری می شود، به این شکل که اگر عصب را همانند سیم برق تصور کنیم و با تحریک نقطه دیگری از عصب پتانسیل الکتریکی موجود را ثبت می کنیم که در مورد عصب های حسی با توجه به این که عضله ای در آن نیست از یک نقطه مسیر عصب تحریک می شود و از یک نقطه دیگر ثبت می کنیم.

در الکترومیوگرافی یک الکترود به شکل یک سوزن نازک وارد عضله ای می شود که پزشک می خواهد جریان الکتریکی موجود در آن را بررسی کند. به وسیله این الکترود نازک فعالیت این عضله در حال انقباض و استراحت بررسی می شود اندازه، تناوب و مدت زمان این سیگنال های الکتریکی به پزشک کمک می کند تا بفهمد آیا به عضله یا عصب هدایت کننده عضله آسیبی وارد شده است یا خیر.

الکترومیوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

الکترومیوگرافی

در این روش از شوک الکتریکی، مشابه آنچه در اعصاب حرکتی حسی استفاده نمی شود، تنها هنگام گذاشتن سوزن ها کمی بیمار احساس درد می کند. نوع و گستره بیماری های ثبت شده می تواند علت ناتوانی را مشخص کند.

منبع: آسان طب



تاريخ : سه شنبه 1 خرداد 1397برچسب:الکترومیوگرافی, | 18:27 | نويسنده : Bahar |